در این مقاله سعی داریم به اصطلاحاتی که در دنیای دی جی و موسیقی زیاد مورداستفاده قرار می­گیرد بپردازیم و آنها را بشناسیم.

دستگاه دی جی از سه قسمت تشکیل شده است:

  • پلیر ( Player )
  • میکسر (  Mixer )
  • پلیر ( Player )

که دو قسمت ان که کاملاً شبیه به هم هست ( Player ) در اطراف آن و میکسر در وسط آن قرار می­گیرد.

Player: به معنای کلمه “پخش­کننده” که شکل جدید یک گرامافون بوده (برای تئوری DJ به قسمت مقاله و تاریخچه DJ در سایت مراجعه کنید) و به عنوان پخش­کننده­ی قطعات مختلف موزیک یا با استفاده از سی دی یا USB یا در مدل­های پیشرفته با استفاده از وصل شدن به لپ­تاپ و گرفتن اطلاعات از لپ­تاپ مورد استفاده قرار می­گیرد.

CDJ Player

Mixer: به معنای کلمه “ادغام ­کننده” قسمتی از یک ست دی­جی که تمام سیگنا­های خروجی از پلیر (موزیک­ها) وارد آن شده و با اعمال تغییراتی روی فرکانس­های صدایی، آنها را از طریق خروجی و کابل به باندها می­توان انتقال داد.

اجزای تشکیل دهنده ­ی میکسر و اصطلاحات مربوط به آن:

  1. Jog wheel: ویل که به انگلیسی بمه معنای چرخ­دنده است در حقیقت نام وسیله­ای است که در اکثر دستگاه­های دی­جی و کنترلرهای دی­جی به چشم می­خورد و می­توان یه عنوان سمبلی از یک صفحه­ی گرامافون یاد کرد که تا به امروز اکثر کمپانی­های ساخت دی­جی در طراحی­های خود استفاده می­کنند که متأسفانه در ایران آن را با واژه­ی اشتباه Scratch می­شناسند. که از آن هم برای عقب و جلوبردن فایل صوتی و هم برای تنظیم سرعت لحظه­ای استفاده می­شود.


  2. TurnTable: در انگلیسی به معنای میز گردان است که در گذشته صفحاتی که روی این دستگاه قرار می­دادند (vinyl) قطعاتی از موسیقی را پخش می­کرد.


  3. Vinyl: صفحاتی که در گذشته بر روی آن موسیقی ضبط می­شد.


  4. Player: در انگلیسی به معنای پخش­کننده است که در گذشته تا به امروز از آن به عنوان پخش و تغییراتی که بر روی یک قطعه موزیک انجام می­دهیم، می­توان استفاده کرد. نام دیگر آن Deck است و مورد کاربرد قرار می­گیرد.


  5. Cue: به معنای کلمه “نشانه”، برای نشانه­گذاری قسمت­های مختلف از موزیک و گرفتن سر ضرب می­توان از آن استفاده نمود.
  6. سرضرب: بر روی هم قرار دادن ضرب­های مختلف 2 و یا بیشتر موسیقی بر روی یکدیگر و هماهنگ کردن آنها را عمل سرضرب گرفتن گویند.
  7. Play/Pause: پخش و متوقف کردن قطعه­ی موسیقی
  8. لوپ/Loop: به معنای کلمه “چرخه،دوران،سیر کوالاسیون”. به تکرار مکرر یک قسمت تعیین شده از یک قطعه موسیقی لوپ گویند،که شامل موارد زیر می­باشد:
  • In: به نقطه­ی شروع یک لوپ دکمه­ی in گویند.
  • Out: به نقطه­ی انتهای یک لوپ دکمه­ی out گویند.
  • Tempo: به سرعت نواخت باضرب موسیقی Tempo گویند.
  • Tempo Fader: به اهرم کنترل­کننده­ی سرعت ثابت موسیقی Tempo Fader گویند.
  • سرعت ثابت: که واحد اندازه­گیری آن bpm (beats per minute) (ضرب در دقیقه) است و معمولاً سازنده­ی قطعه­ی موسیقی،پروژه­ی خود را روی یک سرعت ثابت در نظز می­گیرد.(مثلاً 120 bmp)

اجزای تشکیل دهنده ­ی میکسر و اصطلاحات مربوط به آن:

  • Mixer: ادغام­کننده، نوعی ترکیب­کننده و تغییردهنده به فرکانس­های ورودی به آن است که با ورودی و خروجی­هایی که در آن تعریف شده است می­توان فرکانس­های صوتی را به صورت جزئی ویرایش و ترکیب نمود و از آن خروجی گرفت. (مثل باند)
  • فرکانس(Frequency): که نام دیگر آن بسامد است و تعیین مقدار اندازه­گیری تعداد تکه در یک رخداد می­باشد.شکل و شمایل آن به صورت نمودارهای سینوسی است.

*فرکانس­های ورودی به میکسر را می­توان هرچیزی تعریف نمود.به عنوان مثال پلیر! و یا صدای خروجی از یک موبایل.

  • Numb: به پیچ­های موجود در میکسر اصطلاحاً numb گویند.
  • Trim/Level/Gain: پیچی است که با استفاده از آن می­توان مقدار ورودی یک سیگنال صوتی را مشخص کرد.
  • اکولایزر یا EQ: نقاط دسترسی به یک فرکانس صوتی برای تغییرات را اصطلاحاً اکولایزر گویند.
  • High/Hi:  به پیچ دسترسی به محدوده­ی بالای فرکانس صوتی پیچ Hi گویند (که معمولاً صداهای ریز در این محدوده قرار می­گیرند.)
  • Mid: به پیچ دسترسی به محدوده­ی وسط یک فرکانس صوتی (که معمولاً بازه­ی مهم صداهای یک موسیقی در آن قرار می­گیرد) پیچ Mid گویند. (معمولاً vocal یا melodyدرآن قرار می­گیرد)
  • Vocal: به صدای خواننده اصطلاحاً vocal گویند.
  • Low: به پیچ دسترسی به محدوده­ی پایین فرکانس صوتی پیچ Low گویند. (که معمولاً صداهای بم و بیس­دار در این محدوده قرار می­گیرند)
  • Reloop/Exit: خارج شدن از حالت loop را اصطلاحاً Reloop یا Exit Loop گویند.
  • Rev: که مخفف Revers است، به معنای کلمه یعنی معکوس، که با فشردن این دکمه می­توان روند طبیعی رو به جلو موسیقی را معکوس کرد.
  • Forward/Backward: عقب و جلو بردن لحظه­ای قطعه­ای از موسیقی
  • Track Search: عوض کردن قطعه­های موسیقی
  • Slip: با فعال یا غیرفعال کردن آن می­توان حالت­های مختلف Scratch را تغییر داد.
  • Scratch: عقب و یا جلو بردن لحظه­ای موزیک با استفاده از jog wheel را اسکراج گویند که اعمال سرعتی و یا تکنیکی آن به طوری باشکوه است که به صورت مسابقات جهانی درمی­آید.
  • Tempo Range: به عوض کردن محدوده­ی تغییرات tempo fader گویند.
  • Filter: محبوب­ترین افکت آهنگ­سازی است و به همین علت یک پیچ جدا بر روی میکسر برای هر لاین یا channel برای آن قرار می­دهند و معمولاً به دو صورت است.
  • Line/Channel: قسمت مجزای تغییرات بر روی یک فرکانس ورودی در میکسر که معمولاً سیگنال ورودی یک player به آن وارد شده و در آن پیچ­های Gain و EQ و Hi و Mid و Low و… قرار دارند، لاین یا چنل گویند.
  • Effect: به هر گونه تغییراتی که بر روی یک سیگنال صوتی می­دهند افکت گویند.
  • Cue/Phone: دکمه­ی دیگری بر روی میکسر در هر لاین وجود دارد که با روشن کردن آن می­توان صدای موجود در آن لاین را نیز در هدفون شنید. که نباید با Cue روی پلیر اشتباه گرفت.
  • Fader volume: اهرمی است که با استفاده از آن می­توان میزان صدای موجود در هر لاین را کنترل کرد و نباید با Trim/Level/Gain اشتباه گرفته شود.
  • Cross Fader: در معنای کلمه cross یعنی عبورکردن. به این صورت که می­توان صدای لاین­ها را از چپ به راست و بالعکس کم و زیاد کرد و به دو صورت Smooth و Sharp می­باشد. حالت Smooth به نرمی صدا را از سمتی به سمت دیگر کم و زیاد می­کند اما sharp یا full هیچ تغییری را به وجود نمی­آورد ، صدای هر لاین را می­توان کامل شنید و فقط در صورت قطع و وصل شدن کامل لاین می­توان عملکرد آن را متوجه شد.
  • Master volume: کم و یا زیاد کردن مقدار صدای کل لاین­ها (صدای خروجی باند را می­توان کنترل کرد)
  • Booth/Monitor Volume: کم و یا زیاد کردن مقدار صدای کل لاین­ها برای خروجی باندی که برای دی­جی به صورت مانیتور قرار می­گیرد.
  • Cue Level: تعیین مقدار صدا در هدفون
  • Cue Mix: تعیین مقدار درصد صدایی که از باندها به صورت خروجی پخش میشود (در هدفون). معمولاً برای چک کردن صدای سالن بدون وجود باند مانیتورینگ استفاده می­شود. پس اگر نیازی به آن نداریم آن را می­بندیم.
  • هارمونی میکس/Camelot system: به تغییر دادم موزیک­ها بر اساس گامشان (minor/major) که بهترین سطوح شنیداری تغییر گام موسیقی را داراست هارمونی میکس گویند که نیازمند شناخت تئوری موسیقی و شناخت انواع درجات گام موسیقی است، چیزی که متأسفانه در ایران زیاد رعایت نمی­شود.
  • Sample Rate: نرخ نمونه­برداری از یک سیگنال فرکانس صوتی را گویند.
  • Input: درگاه ورودی فرکانس صوتی
  • Output: درگاه خروجی فرکانس صوتی
  • Beat matching: به معنای کلمه یکی کردن موسیقی­ها بر اساس واحد سرغنان و سرضرب­هایشان

اصطلاحات رایج در تنظیم موسیقی

  • Intro: مقدمه­ی موزیک
  • Build Up: شروع موزیک بر اساس ریتم
  • Drop: نقطه­ی اوج موزیک
  • Break Down: نقطه­ی افت موزیک
  • Outro: اختتام موزیک
  • Sample: به معنای کلمه “واحد یا نمونه”. به کوچک­ترین قسمت سازنده یک موزیک و یا نمونه­ای در مقیاس بزرگتر (مثلاً یک لوپ 4ضربی) sample گویند.
4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shortlink: