در این مقاله سعی داریم به اصطلاحاتی که در دنیای دی جی و موسیقی زیاد مورداستفاده قرار می­گیرد بپردازیم و آنها را بشناسیم.

دستگاه دی جی از سه قسمت تشکیل شده است:

  • پلیر ( Player )
  • میکسر (  Mixer )
  • پلیر ( Player )

که دو قسمت ان که کاملاً شبیه به هم هست ( Player ) در اطراف آن و میکسر در وسط آن قرار می­گیرد.

Player: به معنای کلمه “پخش­کننده” که شکل جدید یک گرامافون بوده (برای تئوری DJ به قسمت مقاله و تاریخچه DJ در سایت مراجعه کنید) و به عنوان پخش­کننده­ی قطعات مختلف موزیک یا با استفاده از سی دی یا USB یا در مدل­های پیشرفته با استفاده از وصل شدن به لپ­تاپ و گرفتن اطلاعات از لپ­تاپ مورد استفاده قرار می­گیرد.

CDJ Player

Mixer: به معنای کلمه “ادغام ­کننده” قسمتی از یک ست دی­جی که تمام سیگنا­های خروجی از پلیر (موزیک­ها) وارد آن شده و با اعمال تغییراتی روی فرکانس­های صدایی، آنها را از طریق خروجی و کابل به باندها می­توان انتقال داد.

اجزای تشکیل دهنده ­ی میکسر و اصطلاحات مربوط به آن:

  1. Jog wheel: ویل که به انگلیسی بمه معنای چرخ­دنده است در حقیقت نام وسیله­ای است که در اکثر دستگاه­های دی­جی و کنترلرهای دی­جی به چشم می­خورد و می­توان یه عنوان سمبلی از یک صفحه­ی گرامافون یاد کرد که تا به امروز اکثر کمپانی­های ساخت دی­جی در طراحی­های خود استفاده می­کنند که متأسفانه در ایران آن را با واژه­ی اشتباه Scratch می­شناسند. که از آن هم برای عقب و جلوبردن فایل صوتی و هم برای تنظیم سرعت لحظه­ای استفاده می­شود.


  2. TurnTable: در انگلیسی به معنای میز گردان است که در گذشته صفحاتی که روی این دستگاه قرار می­دادند (vinyl) قطعاتی از موسیقی را پخش می­کرد.


  3. Vinyl: صفحاتی که در گذشته بر روی آن موسیقی ضبط می­شد.


  4. Player: در انگلیسی به معنای پخش­کننده است که در گذشته تا به امروز از آن به عنوان پخش و تغییراتی که بر روی یک قطعه موزیک انجام می­دهیم، می­توان استفاده کرد. نام دیگر آن Deck است و مورد کاربرد قرار می­گیرد.


  5. Cue: به معنای کلمه “نشانه”، برای نشانه­گذاری قسمت­های مختلف از موزیک و گرفتن سر ضرب می­توان از آن استفاده نمود.
  6. سرضرب: بر روی هم قرار دادن ضرب­های مختلف 2 و یا بیشتر موسیقی بر روی یکدیگر و هماهنگ کردن آنها را عمل سرضرب گرفتن گویند.
  7. Play/Pause: پخش و متوقف کردن قطعه­ی موسیقی
  8. لوپ/Loop: به معنای کلمه “چرخه،دوران،سیر کوالاسیون”. به تکرار مکرر یک قسمت تعیین شده از یک قطعه موسیقی لوپ گویند،که شامل موارد زیر می­باشد:
  • In: به نقطه­ی شروع یک لوپ دکمه­ی in گویند.
  • Out: به نقطه­ی انتهای یک لوپ دکمه­ی out گویند.
  • Tempo: به سرعت نواخت باضرب موسیقی Tempo گویند.
  • Tempo Fader: به اهرم کنترل­کننده­ی سرعت ثابت موسیقی Tempo Fader گویند.
  • سرعت ثابت: که واحد اندازه­گیری آن bpm (beats per minute) (ضرب در دقیقه) است و معمولاً سازنده­ی قطعه­ی موسیقی،پروژه­ی خود را روی یک سرعت ثابت در نظز می­گیرد.(مثلاً 120 bmp)

اجزای تشکیل دهنده ­ی میکسر و اصطلاحات مربوط به آن:

  • Mixer: ادغام­کننده، نوعی ترکیب­کننده و تغییردهنده به فرکانس­های ورودی به آن است که با ورودی و خروجی­هایی که در آن تعریف شده است می­توان فرکانس­های صوتی را به صورت جزئی ویرایش و ترکیب نمود و از آن خروجی گرفت. (مثل باند)
  • فرکانس(Frequency): که نام دیگر آن بسامد است و تعیین مقدار اندازه­گیری تعداد تکه در یک رخداد می­باشد.شکل و شمایل آن به صورت نمودارهای سینوسی است.

*فرکانس­های ورودی به میکسر را می­توان هرچیزی تعریف نمود.به عنوان مثال پلیر! و یا صدای خروجی از یک موبایل.

  • Numb: به پیچ­های موجود در میکسر اصطلاحاً numb گویند.
  • Trim/Level/Gain: پیچی است که با استفاده از آن می­توان مقدار ورودی یک سیگنال صوتی را مشخص کرد.
  • اکولایزر یا EQ: نقاط دسترسی به یک فرکانس صوتی برای تغییرات را اصطلاحاً اکولایزر گویند.
  • High/Hi:  به پیچ دسترسی به محدوده­ی بالای فرکانس صوتی پیچ Hi گویند (که معمولاً صداهای ریز در این محدوده قرار می­گیرند.)
  • Mid: به پیچ دسترسی به محدوده­ی وسط یک فرکانس صوتی (که معمولاً بازه­ی مهم صداهای یک موسیقی در آن قرار می­گیرد) پیچ Mid گویند. (معمولاً vocal یا melodyدرآن قرار می­گیرد)
  • Vocal: به صدای خواننده اصطلاحاً vocal گویند.
  • Low: به پیچ دسترسی به محدوده­ی پایین فرکانس صوتی پیچ Low گویند. (که معمولاً صداهای بم و بیس­دار در این محدوده قرار می­گیرند)
  • Reloop/Exit: خارج شدن از حالت loop را اصطلاحاً Reloop یا Exit Loop گویند.
  • Rev: که مخفف Revers است، به معنای کلمه یعنی معکوس، که با فشردن این دکمه می­توان روند طبیعی رو به جلو موسیقی را معکوس کرد.
  • Forward/Backward: عقب و جلو بردن لحظه­ای قطعه­ای از موسیقی
  • Track Search: عوض کردن قطعه­های موسیقی
  • Slip: با فعال یا غیرفعال کردن آن می­توان حالت­های مختلف Scratch را تغییر داد.
  • Scratch: عقب و یا جلو بردن لحظه­ای موزیک با استفاده از jog wheel را اسکراج گویند که اعمال سرعتی و یا تکنیکی آن به طوری باشکوه است که به صورت مسابقات جهانی درمی­آید.
  • Tempo Range: به عوض کردن محدوده­ی تغییرات tempo fader گویند.
  • Filter: محبوب­ترین افکت آهنگ­سازی است و به همین علت یک پیچ جدا بر روی میکسر برای هر لاین یا channel برای آن قرار می­دهند و معمولاً به دو صورت است.
  • Line/Channel: قسمت مجزای تغییرات بر روی یک فرکانس ورودی در میکسر که معمولاً سیگنال ورودی یک player به آن وارد شده و در آن پیچ­های Gain و EQ و Hi و Mid و Low و… قرار دارند، لاین یا چنل گویند.
  • Effect: به هر گونه تغییراتی که بر روی یک سیگنال صوتی می­دهند افکت گویند.
  • Cue/Phone: دکمه­ی دیگری بر روی میکسر در هر لاین وجود دارد که با روشن کردن آن می­توان صدای موجود در آن لاین را نیز در هدفون شنید. که نباید با Cue روی پلیر اشتباه گرفت.
  • Fader volume: اهرمی است که با استفاده از آن می­توان میزان صدای موجود در هر لاین را کنترل کرد و نباید با Trim/Level/Gain اشتباه گرفته شود.
  • Cross Fader: در معنای کلمه cross یعنی عبورکردن. به این صورت که می­توان صدای لاین­ها را از چپ به راست و بالعکس کم و زیاد کرد و به دو صورت Smooth و Sharp می­باشد. حالت Smooth به نرمی صدا را از سمتی به سمت دیگر کم و زیاد می­کند اما sharp یا full هیچ تغییری را به وجود نمی­آورد ، صدای هر لاین را می­توان کامل شنید و فقط در صورت قطع و وصل شدن کامل لاین می­توان عملکرد آن را متوجه شد.
  • Master volume: کم و یا زیاد کردن مقدار صدای کل لاین­ها (صدای خروجی باند را می­توان کنترل کرد)
  • Booth/Monitor Volume: کم و یا زیاد کردن مقدار صدای کل لاین­ها برای خروجی باندی که برای دی­جی به صورت مانیتور قرار می­گیرد.
  • Cue Level: تعیین مقدار صدا در هدفون
  • Cue Mix: تعیین مقدار درصد صدایی که از باندها به صورت خروجی پخش میشود (در هدفون). معمولاً برای چک کردن صدای سالن بدون وجود باند مانیتورینگ استفاده می­شود. پس اگر نیازی به آن نداریم آن را می­بندیم.
  • هارمونی میکس/Camelot system: به تغییر دادم موزیک­ها بر اساس گامشان (minor/major) که بهترین سطوح شنیداری تغییر گام موسیقی را داراست هارمونی میکس گویند که نیازمند شناخت تئوری موسیقی و شناخت انواع درجات گام موسیقی است، چیزی که متأسفانه در ایران زیاد رعایت نمی­شود.
  • Sample Rate: نرخ نمونه­برداری از یک سیگنال فرکانس صوتی را گویند.
  • Input: درگاه ورودی فرکانس صوتی
  • Output: درگاه خروجی فرکانس صوتی
  • Beat matching: به معنای کلمه یکی کردن موسیقی­ها بر اساس واحد سرغنان و سرضرب­هایشان

اصطلاحات رایج در تنظیم موسیقی

  • Intro: مقدمه­ی موزیک
  • Build Up: شروع موزیک بر اساس ریتم
  • Drop: نقطه­ی اوج موزیک
  • Break Down: نقطه­ی افت موزیک
  • Outro: اختتام موزیک
  • Sample: به معنای کلمه “واحد یا نمونه”. به کوچک­ترین قسمت سازنده یک موزیک و یا نمونه­ای در مقیاس بزرگتر (مثلاً یک لوپ 4ضربی) sample گویند.
3.7 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shortlink: