مقدمه


دستگاه دی جی که شما انتخاب می کنید به حد زیادی به بودجه تان بستگی خواهد داشت و اینکه چقدر فکر می کنید، سرگرمی یا کار جدیدتان را جدی می گیرید. خبر خوب این است که امروزه تقریبا همه چیز از اپلیکیشن های تلفن های هوشمند ارزان قیمت تا دی جی کنترلر ها (دستگاه های همه کاره، فقط با اضافه کردن لپ تاپ…) تا ستاپ های حرفه ای با قیمت های چندین میلیونی همه و همه چیزهایی که لازم است تا شما آموزش ببینید و بتوانید در آن ها دی جی کنید را در خود دارند.

گرچه به طریقی می تواند خبر بد هم باشد. در حالیکه در گذشته انتخاب دستگاه دی جی آسان بود (دو دسته رکورد و یک میکسر که انتخاب حتی در مقایسه با تنها همان گروه امروزی نیز  به شدت محدود بود.)

این روزها تعداد بسیاری روش دی جی کردن و تعداد زیادی برندهای تولید کنندگان و مدل ها وجود دارند که انتخاب را از بین شان مشکل می کند.

در این بخش می خواهیم در مورد سیستم های اصلی ومهم صحبت کنیم. اگر در کنار آن بخش مربوط به نرم افزار را که در قبل توضیح داده شده را مطالعه کنید می تواند در تصمیم  گیری شما در انتخابتان بسیار مفید باشد.

انواع دستگاه دی جی

دی‌جی کنترلرها (DJ Controllers)

The Pioneer DDJ-SX2 یک دی‌جی کنترولر مدرن که در این مورد نرم افزار سراتو serato  را اجرا میکند.
The Pioneer DDJ-SX2، یک دی‌جی کنترولر مدرن، با نرم افزار سراتو Serato اجرا می شود.

این روزها  دی جی کنترلرها ( بعضاً می دی کنترلر ‘Midi Controllers’ گفته میشود)  با فاصله زیاد محبوب ترین روش برای شروع به کاردی جی های تازه کار هستند. یک دی جی کنترلر یک عدد جعبه تنهاست که شامل  کنترل ها برای دو دسته یا بیشتر،میکسر،وسیله های مختلف جانبی بعلاوه  معمولا یک رابط شنیداری (Audio) که صدا را به هدفون شما و تقویت کننده (آمپلیفایر) و اسپیکرها می فرستد.

دی جی کنترلر خود را به لپتاپی که نرم افزارتان در ان نصباست و موزیک های دیجیتالتان در ان ذخیره شده است وصل کنید و بفرمایید ! شما یکسیستم دی ‌‌جی کامل را در اختیار دارید. (باید توجه داشت که اینچنین دی جی کنترلر ها بعضابا تبلت و گوشی های هوشمند هم کار میکنند اما در این بین لپ تاپ همچنان محبوب ترینانتخاب کامپیوتر برای دی‌جی ها است.) دی‌جی کنترلر ها ارزش مالی بالایی دارند و بطور کلی قابلیت حمل و جابجایی بیشتری نسبتبه  دستگاه های دی‌جی سنتی دارند و بنابرینکاربردی تر هستند و عملکردشان محدود به کمال نرم افزاری است که اجرا میکنند و انهارا برای استفاده جذاب میکنند.

اما از نکات منفی آنها اینکه انها بصورت جهانی در سالن هایدی‌جی دنیا پذیرفته نشده اند. هم از نقطه نظر کاربردی (اغلب فضای کمی برای تجهیزات اضافی وجود دارد) وهم به خاطر ایرادی که از طرف مالکان و مدیران سالن ها  گرفته می شود که منطقی هم به نظر می رسد (ما یک وسیله دی‌جی عالی دراینجا داریم که از قبل نصب شده. خب چرا شما از آن استفاده نمیکنی؟)

درحالی که اکثر دستگاه های دی‌جی هنوز نیاز دارند که شما لپ تاپ تان را که در ان نرم افزارتان نصب است را با خود حمل کنید بعضی از مدل ها اندکی متفاوت کار میکنند و به شما اجازه می دهند که موزیک خود را در خانه و در لپ تاپ خود اماده کنید و ان را به USB درایو خود منتقل کنید و هرموقع که زمان اجرا میشود آن را وصل کنید و استفاده کنید. و این کار نیاز حمل لپ تاپ تان را با خود از بین میبرد و صرف هزینه های زیاد تر با دستگاه های دی‌جی دیگررا زیر سوال میبرد.

Digital vinyl systems (DVS)

Traktor Scratch Pro 2مثالی از سیستم DVS  که دی‌جی ستاپ های موجود را به دیجیتال ستاپ هایی که قابلیت کنترل نرم افزار های دی‌جی را دارند تبدیل میکند.
Traktor Scratch Pro 2، مثالی از سیستم DVS که دی‌جی ستاپ های موجود را به دیجیتال ستاپ هایی که قابلیت کنترل نرم افزار های دی‌جی را دارند تبدیل می کند.


سیستم های DVS نیز به لپتاپ و نرم افزار نیازمندهستند، اما در این مورد انها بصورت هوشمندانه ای اجازه میدهند که دی‌جی از هر وسیله موجود برای دی‌جی کردن استفاده کند. پس میتوان گفت که دی‌جی همچنین یک صفحه گردان (Turntable) ویک میکسر دارد. با وصل کردن یک دستگاه DVS ویژه (که بعضاً breakout box یا رابط DVS خوانده می شوند) بین میکسر و دکهای رکورد (Record decks) و وصل کردن همان دستگاه به یک لپ تاپ که برنامه دی‌جی را اجرا میکند، دی‌جی قادر خواهد بود از “control vinyl” ویژه یا “timecode vinyl” (به جای نگاه داشتن موزیک آن را ضبط می کند به عبارتی کد  کامپیوتری آن را نگاه می دارد) برای کار کردن با نرم افزار دی جی استفاده کند.

 vinyl نسل قدیمی تر فرمت برای ضبط و ذخیره موزیک است که قبل از سی دی ها استفاده می شد. همان روش ذخیره موسیقی در صفحه ها، که برخی امروزه معتقد هستند که از کیفیت بالاتری برخوردار است.


لازم به ذکر است که علیرغم وجود حرف V درنشانه اختصاری DVS که مخفف کلمه Vinyl  می باشد اما در واقع تمامی سیستم های DVS دارای تایم‌ کد CD نیز می باشند.

اکثر سالن های دی‌جی درقرن بیست و یکم حداقل یک جفت دک سیدی دی جی دارند ( و دیگر به ندرت صفحه گردان ها در آن ها یافت میشود ) که این به معنی آن است که با دارا بودن این سی‌دی های ویژه و یک لپتاپ و یک باکس DVS هرDVS دی‌جی قادر خواهد بود تا در هر مکان کار خود را اجرا کند.

یکی از خوبی های سیستم DVS این است که هیچ وابستگی به تجهیزات سالن ها ندارند که بطور مثال مدرن باشند یاخیر.

تا زمانی که سی دی پلیرها می توانند سی دی را اجرا کنند و میکسرها می توانند میکس کنند یک دستگاه DVS  هم به یک دی جی مدرن اجازه خواهد داد تا کار خود را اجرا کند. مالکان سالن ها و مدیران نیز بنا به دلایلی DVS  را به دیگر دستگاه ها ترجیح می دهند.

اگر یک سیستم DVS در منزل نیاز دارید ابتدا باید برای یک دستگاه ساده تر به هزینه خود اضافه کنید در واقع این گونه از سیستم ها معمولا ازطرف افرادی تقاضا دارد که یک دستگاه دی‌جی دارند و سعی در مدرن کردن سیستم و کارخود دارند.

Modular Midi DJ systems

The Akai Pro AFX، نمونه ای از دی‌جی کنترلر مدولار که میتواند به یک سیستم دی‌جی دیگر برای مقاصد خاص اضافه شود. با این روش، دی‌جی ها میتوانند کارهای خود را میکس کرده و تطبیق دهند تا بتوانند به مقصود و نتیجه دلخواه خود دست یابند.
The Akai Pro AFX، نمونه ای از دی‌جی کنترلر مدولار که میتواند به یک سیستم دی‌جی دیگر برای مقاصد خاص اضافه شود. با این روش، دی‌جی ها میتوانند کارهای خود را میکس کرده و تطبیق دهند تا بتوانند به مقصود و نتیجه دلخواه خود دست یابند.

این امکان وجود دارد که دی‌جی و می‌دی کنترلر ها رابا هم ترکیب و سازگار کرد تا بتوان یک سیستم دی‌جی سفارشی بوجود آورد. با همین روش علاقه مندانبه موسیقی با استفاده از دستگاه های جداگانه سیستم های Hi-Fi را سرهم بندی میکنند.

Hi-Fi:

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و قابل فهم را در خصوص این تکنولوژی بیان کنیم، باید گفت که به دستگاه‌های صوتی که صداهای یک موسیقی را با دقت بالایی (در مقایسه با حالت آنالوگ و برخی حالت‌های دیجیتال) پخش می‌کند Hi-Fi می‌گویند. Hi-Fi مخفف عبارت HighFedility بوده که نشان دهنده “وفاداری و صداقت سیستم‌های صوتی به پخش واضح‌ ترین صدا در هنگام انتقال پالس‌های صوتی” است.

برای مثال می توانید یک قطعه میکسر از یک دستگاه دی‌جی راخریداری کنید و یک جفت دک مخصوص دستگاه و نمونه هایی دیگری از جعبه دکمه ها (button boxes) را خریداری کنید و آنها را به لپ تاپ  خود که نرم افزار دی‌جی را اجرا می کند وصل کنید تا یک بستر جدید را برای ساختن هرچیزی که در ذهنتان است فراهم کنید.

در این جعبه ها تعداد زیادی اسباب و وسایل فرعی و راهنماهای وابسته به انها وجود دارند. ( منظور راهنمای برنامه دی‌جی است که روی دستگاه شما اجرا میشود. پس می توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید.)

از نقطه نظر کاربردی تا سرهم بندی های داخل اتاق خواب، دستگاه های مدولار می توانند قابل استفاده باشند چه بخواهید تعدادی دستگاه دیگر بردستگاه DVS خود اضافه کنید یا حتی اگر نخواهید که یک یا چند دستگاه اضافه و سنگین را با خود همه جا جابجا کنید.

می توانید به منظور سبک تر کردن استایل دی‌جی خود و تبدیل انبه وسیله ای که بتواند یک یا دو وسیله کوچک را در خود جای دهد تا به عنوان مثال درسالن های با محدودیت جا و تنگ، از انها استفاده کنید.

مهم ترین چیزی که باید درمرحله انتخاب بخش های دستگاه های مدولار به خاطر داشته باشید این است که با وجود اینکه شما یک سیستم DVS اضافه می کنید شما به یکی از آن قسمت های مدولار که رابط Audio دارد نیاز خواهید داشت یا اینکه باید یکی جداگانه خریداری کنید. رابط صدایی یا Audio یک بخش و تکه بسیار مهم در هرگونه ست دیجیتال دی جی می باشد. چونکه بدون آنها خروجی های کافی برای اسپیکر یا هدفون خود نخواهید داشت. همچنین ممکن است به یک توپی USB یا به عبارتی USB hub برای گسترش دادن تعداد سوکت ها در کامپیوترتان احتیاج داشته باشید تا بتوانید همه چیز را به ان وصل کنید.

Pro DJ gear

یک سیستم  Pioneer DJ pro که در بهترین کلاب های سرتاسر دنیا نصب شده اند.
یک سیستم Pioneer DJ pro که در بهترین کلاب های سرتاسر دنیا نصب شده اند.

دستگاه دی‌جی هرفستیوال را ببینید و یا یک نگاهی به دستگاه سالن های خوب یا سوپر کلاب ها بیاندازید دستگاهی که دی‌جی ها در آنجا استفاده می کنند دقیقا همانی است که اینجا درموردش صحبت میکنیم. دستگاه های Pro DJ  تجسمی است از دستگاه های قدیمی و از مد افتاده با دو رکورد دک/سی دی پلیر و دستگاه میکسر.

دستگاه های مدرن این نمونه ها معمولا از دو مدیا پلیر یا حتی بیشتر و یک دی‌جی میکسر دیجیتال که هر دو گران قیمت و با قابلیت بالاهستند تشکیل شده اند. مدرن ترین نمونه  از دستگاه های دی‌جی پایونیر (که به راحتی می توان گفت رهبر این صنعت است) و دیگر برند ها، اساساً دی‌جی کنترلرهای مدولار عظیمی هستند که دارای صفحه نمایش لمسی و رنگی بزرگ می باشند که شکل موج ها را به نمایش می گذارند و اطلاعات پلی‌لیست را مانند مانیتور کامپیوترنشان می دهند و در ویژگی هایشان با دستگاه های قدرتمند نسل های گذشته رقابت می کنند.

در حالی که این سیستم ها با موزیک هایی که در USB آماده شده و به وسیله نرم افزار قابل احترامی که توسط سازندگان آنها ارائه شده بسیارعالی کار می کنند ( دقیقا به همان صورتی که دستگاه های زیرمجموعه نیازی به لپ تاپ برای اجرا ندارند) بر اساس مدل و شرکت سازنده می توانند مستقیما به لپتاپ وصل شده و نرم افزار های خودشان یا برند های دیگر، نرم افزارها را به وسیله پروتکل HID (دستگاه رابط انسانی) اجرا کنند. نظربه این که تمام قابلیت آنها داخلی است آنها می توانند با استفاده از نرم افزار تایم کد DVS، حتی بدون نیاز به DVS boxe یا حتی CD: کامپیوتر مستقیما به میکسر وصل می شود و در صورتی که ستاپ های دی جی شبکه باشند (بهترین ها خواهند بود)، این تمام کاری است که لازم است انجام شود تا عملیات نصب انجام شود و آماده اجرا شود.

این سیستم ها فوق العاده هستند و اگر بر روی یکی از آنها سرمایه گذاری کنید یادگیری نکات و پیچیدگی های آنها از اتاق خواب تا سالن اجرا خیلی کوتاه خواهد بود، اما آنها هزینه و جای زیادی را در بر می گیرند و پولی که برایشان هزینه می شود در مقایسه با مدل های مشابه که همان کار را انجام می دهند بسیار بالا است و از این رو آنها بهترین گزینه برای افراد  تازه کار نیستند.

Legacy DJ gear (old-style turntables/CD players and mixers)

صفحه گردان های قدیمی-سیدی پلیرها و میکسرها

یک Technics turntable، دی جی دک اصیل، یک جفت از اینها و یک میکسر آنالوگ اوج و قله دستگاه های دی جی بودند تا زمانی که انقلاب دیجیتال با سی دی ها اغاز شد و سپس با دستگاه ها و نرم افزار ها ادامه یافت.

اگر یک دی جی جدید هستید ممکن است یک سری ایده سنتی گرای رمانتیکی را درسر بپرورانید یا ممکن هست تا الان صاحبش باشید یا یک سیستم قدیمی از این نمونه هابا قیمت کم به شما پیشنهاد شده باشد و برایتان سوال باشد که ایا واقعا میشود کاررا با اینها پیش برد؟؟

اگر می خواهید با صفحه گردان ها و وینیل ها دی جی کنید چون فکر می کنید که دی جی کردن یعنی این، خب این یک احساسات شریف و اصیلی استاما خیلی خوب قبل انجام کاری فکر کنید. نکات منفی این تصمیم این است که تعدادموزیک کمی از وینیل در مقایسه با دیجیتال وجود دارد و شما خودتان را صرف پیدا کردناین موزیک ها خواهید یافت و زمان زیادی را در مقابل دی جی های دیجیتال صرف اینموضوع خواهید کرد. بعلاوه اینکه خیلی سالن های کمی هستند که هنوز این سیستم راداشته باشند.به این دلایل من هیچوقت به کسی انها را برای شروع کار پیشنهاد نخواهمکرد.یا اگر این کار را کردید یک سیستم DVS بهان اضافه کنید که بتوانید به صورت دیجیتال هم کارتان را به خوبی انجام دهید.

اگر در نظر دارید که هزینه ای بابت دستگاه های سی دی خور برای اضافه کردن به سیستم خود بکنید (شاید به دلیل انکه سوکت USB بهاندازه کافی ندارید که مجبورتان میکند از سی دی استفاده کنید) کار آنچنان جالب و تمیزی نیست. یکی از لذت های مدرن دی جی کردن این است که شما می توانید یک کلکشن بسیار خوب از موزیک های دیجیتال را دانلود کنید اما همچنین شما این کار را با سی دی پلیر هم می توانید انجام دهید میتوانیداهنگ ها را روی سی دی کپی کرده و انها را در دستگاه سی دی خور سیستم خود اجرا کنیدیا حتی میتوانید یک سیستم DVS اضافه کنید. همانطور که می دانید امروزه حتی ارزانترین سی دی پلیرهای موجود هم جای USB دارند که شما می توانید اهنگ ها را روی USB بریزید و از هردو استفاده کنید.

در مقایسه دی جی کنترلر ها و دستگاه های مدرن وحرفه ای این مدلها در کارهایی که شما می توانید با انها انجام دهید بسیار محدودهستند و همچنین از جذابیت کمتری هم برخوردار هستند. اما جهش از انها به سالن هایحرفه ای دی جی آنچنان هم زیاد و سخت نیست (هرچند داشتن همچنین دستگاه هایی در خانهمزیت خوبیست که میتوان احساس کار با دستگاه های سالن ها را حس کرد) و سیستم های این چنینی هنوز هم در بخش های زیادی از دنیا محبوبیت دارند. مانند سالن ها و کلابهای کوچک. داشتن این چنین سیستمی در خانه می تواند برای افرادی که از دستگاه های کلاب ها در بیرون زیاد استفاده میکنند یکسیستم تمرینی خوب باشد مخصوصا زمانی که در کنارشان یک سیستم DVS هم خریداری شده باشد.

منبع: کتاب Rock The Dance floor نوشته PHIL MORSE

4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهروز
بهروز
5 سال پیش

مرسی عالی بود

Shortlink: