مقدمه
اینجا حقیقت نادرستی در مورد اینکه چطور باید دی جی باشیم وجود دارد. اگر این کتاب در مورد نوع جدیدی از غذاهای مهیج بود، راز ترکیب سس را گفته بود. اگر برای تازهکاران متصدیان بار بود که مقلد مخلوط کردن کوکتلها هستند، پنج ماده اصلی و ترفند درست تکان دادن کوکتلها را گفته بود. اما این طور نیست: این کتاب مربوط به روشهای دیجی شدن است، و تکنیکهای این فصل واقعاً تنها مواردی هستند که برای اینکه بتوانید به طور مداوم و حرفهای موسیقی را اجرا کنید تا مردم را به رقص وادارید، موردنیاز شماست.
هنگامی که در این پنج تکنیک مهارت پیدا کردید، در وضعیت مطلوبی قرار گرفتهاید چرا که دیگر نگران این نیستید که چگونه باید یک آهنگ را با آهنگ بعدی ترکیب کنید (بنابراین میتوانید درباره آنچه اهمیت دارد نگران باشید: آهنگ بعدی را چگونه اجرا کنم)، و طبیعتاً با اضافه کردن تحریرهای خاص خود به این تکنیکها، شروع به توسعه دادن سبک خود میکنید. وقتی اصول اولیه را بلد باشید، مانند آشپزی و درست کردن کوکتل که تنوع بی شماری دارند، نه تنها به زودی قادر خواهید بود ایدههای خود را ارائه دهید، بلکه بهتر نیز درک و ارزیابی خواهید کرد که دیجیهای دیگر چه کاری انجام میدهند … و قادر به وام گرفتن برخی از تکنیک های آنها برای مجموعه دیجی خود هستید.
مرحله #1: افزایش و کاهش تدریجی صدا (فید)
درواقع بیشتر آهنگها دیگر در پایان کاهش یا افزایش تدریجی صدا ندارند، چیزی که قبلاً یک قاعده بود. آخرین چیزی که درمورد کاهش یا افزایش تدریجی صدا، در آهنگهای پاپ اخیر به خاطرم میآید، آهنگ 2013 روبین تیکز بود که “خطوط محوشده” را اجرا کرد، شاید شما موارد دیگری را نیز به خاطر بیاورید. هنوز هم کاهش یا افزایش تدریجی به عنوان یکی از ابزار دیجی، یکی از بهترین راههای انتقال از آهنگی به آهنگ دیگر است. این کارت “خارج شدن از زندان” شماست. اگر بلد باشید چگونه صدای آهنگ خود را کاهش داده و به آهنگ بعدی بروید، این به این معناست که هرگز برای اجرای آهنگ بعدی به مشکل برنخواهید خورد و این اطمینانی که به شما میدهد بسیار ارزشمند است.
کاهش تدریجی صدای یک آهنگ به صورت دستی به حضار می گوید که آهنگ فعلی به پایان رسیده است، بنابراین انتظار هرچه سریعتر آهنگ دیگری را دارند، که معمولا حجم زیادی از آهنگ قبلی حذف میشود، به گونهای که در لحظه شروع آهنگ بعدی، آن آهنگ است که همه را تحتالشعاع خود قرار میدهد. وقتی کاهش صدای این کار به آرامی و با اطمینان انجام شد، کنترل رفتن به آهنگ بعدی هم در دستان شماست و به همه میگوید که شما آن را در کنترل دارید. اگر آهنگها را خوب زمانبندی کنید، روشی کاملاً قابل قبول برای پیش رفتن به سمت انواع مختلف دیجیها را یافتهاید.
چگونه این کار را انجام دهیم؟
a. تصمیم بگیرید کجای آهنگتان صدا باید به تدریج کم یا زیاد شود
در بعضی مواقع، شما این کار را میکنید زیرا آهنگ اشتباهی را اجرا کردهاید و میخواهید با عذرخواهی آن را پیش ببرید (هی، این اتفاق میافتد)، اما معمولاً به این دلیل است که احساس میکنید به اندازه کافی ترانهای که هنوز تمام نشده است، را اجرا کردهاید و این مخصوصاً هنگامی متداول است که موسیقی قدیمیتری را پخش میکنید که همه بلدند. جایی که کم و زیاد کردن کردن تدریجی صدا (فید) خوب جواب میدهد، زمانی است که یک گروه کر برنامه اجرا میکنند، یا حتی بهتر از آن، زمانی است که گروه کر یک تکخوان دارند (روش مشترک آهنگسازان که انتهای آهنگهای خود را به تدریج کم می¬کنند تا تمام شود). اگر گروهی که در اجرای خود تکنواز هم دارند، یک تغییر اساسی در اجرای خودشان بدهند (مثلا از آن حال و هوای آهنگهای کلاسیک “ازمد افتاده” خارج شوند)، همه چیز بهتر خواهد بود.
b. ابتدا به سرعت (صدای) آهنگ را زیاد کنید، سپس به آرامی این کار را انجام دهید.
راه اشتباه برای زیاد کردن آهنگ این است که مردم بپرسند: “آیا اینجای آهنگ صدا باید زیاد میشد یا نه؟” باید جسور باشید و بلافاصله یک قطعه خوب از آن آهنگ را بزنید. طی ده تا پانزده ثانیه بعد، می توانید (صدای) آهنگ را به تدریج تغییر دهید، اکنون برهمه روشن است که چه اتفاقی میافتد. اگر درست بعد از شروع آهنگ، صدای آن را کم یا زیاد کنید، مثلاً در یک قطعه موسیقی هشت میزانی، دوس خواهید داشت که عملاً آن را در پایان قطعه نیز به کار ببرید بنابراین شما میتوانید…
c. اجرای آهنگ بعدی را با اولین ضرب میزان شروع کنید، و با آخرین ضرب میزان، آهنگ رو به اتمام خود را تنظیم کنید.
درست همانطور که قطعه قبلی شما در حال رد شدن است، (دکمه) نواختن آهنگ جدید را فشار دهید، به طور محکم و تمیز، درست در اولین ضرب قطعه موسیقی آن را تنظیم کنید. مهم نیست که این یک ضرب هست یا نه، فقط اطمینان حاصل کنید که در ابتدای قطعه هستید، بنابراین به جریان با هم بودن قطعات موسیقی احترام میگذارید.
همچنین، مهم نیست که قطعه موسیقی دارای سرعت اجرا یا حتی یک ژانر متفاوت باشد، واقعیتی که باعث میشود کاهش یا افزایش تدریجی صدای آهنگ، روشی عالی برای کمک به شما در اجرای مجموعههای جالبتر باشد این است که با اطمینان از ژانرها و تمپوها عبور میکند.
مرحله 2: پابهپا
تنها کاری که باید انجام دهید این است که به اندازه کافی و طویل مدت به موسیقی رادیو گوش بدهید تا بتوانید پابه پای آن دستاویزی مناسب به دست آورید. این شیوه ساده میکس به طور خیلی کم در سبک امروزی ما، یعنی موسیقی پاپی که دستخوش تغییر است، هیپهاپهای تکآهنگی که با صدای بلند شروع میشوند و به همان شکل ناگهان به پایان می رسند، بسیار متداول است. این سبک موسیقی فقط به درد این میخورد که با اطمینان یک آهنگ را به آهنگ دیگری تغییر دهید. هرچند، مانند هر چیز ساده، فوت و فن آن برای همه آشکار است، اما برای اینکه در این کار کاملاً موفق باشید، مهارتی بیش از آنچه تصور میکنید، لازم است.
چگونه این کار را انجام دهیم؟
a. بدانید چگونه آهنگ فعلیتان را تمام کنید
در مرحله اول، باید مطمئن شوید که در واقع یک پایان بیکموکاست و خوبی را برای آهنگتان رقم میزنید. بررسی شکل امواج بر روی صفحه نمایش شما می تواند کمک کند، اما من متوجه شدهام در شرایط بحرانی، نسخه دیگری از آهنگ فعلی را روی حافظه یک دستگاه صوتی بارگذاری کنم تا هنگامی که اولین آهنگ برای مخاطبان در حال پخش است، سریع از طریق هدفون به نسخه دیگر آن آهنگ گوش کنم تا بفهمم چگونه باید آهنگ خودم را تمام کنم (آه، خیلی خوشحالم که از دیجیتال استفاده میکنم چون به همین سادگی میتوانم از هرچیزی دوتا داشته باشم). یک روزی شما هم در مورد آن مطمئن میشوید …
b. آهنگ قدرتمند و تأثیرگذار بعدی را با یک نقطه شروعشونده فوری انتخاب کنید.
یک آهنگ هرچقدر هم که در اجرا عالی باشد، به شکلی اجرا نمیشود که خیلی بیباکانه انتهای آن به ابتدای آهنگی خیلی یواش که هیچ نوایی ندارد، وصل شود. شما به چیزی نیاز دارید که با یک صدای بلند شروع می شود. (دقت کنید چگونه در رادیو اغلب نسخههای ویرایش شدهای از آهنگها وجود دارد که دقیقاً همین کار را انجام میدهند، یا دیجی به جای اینکه نقطه شروع را در جایی که در نسخه کامل آهنگ آمده است آغاز کند، در جایی دیگر این کار را انجام میدهد. شاید شما هم بخواهید درمورد انجام این کار تأمل کنید.)
هنگامی که از مخاطبان خود میخواهید که با این تغییرآهنگ اغراقآمیز و جسورانه کنار بیایند، این امکان هست که احتمالاً بلافاصله آهنگ جدید را قبول کنند، بنابراین تصمیمگیری و اتخاذ روش همیشه خوب است.
c. ضربها و میزانهای پایان آهنگ درحال اتمام را بشمارید، و آهنگ جدیدتان را با اولین ضرب میزان شروع کنید
مطمئن شوید که آهنگ جدید شما از سرعت بیشتری برخوردار است، پس البته که شنیدنی است. توجه به این نکته مهم است که احترام به جریان موسیقی، راز سسی است که این نوع میکس ظاهراً تصادفی را درهم میآمیزد و در نهایت به شما اجازه می دهد تا از مهلکه جان سالم به در ببرید. شمردن ضربهها و میزانهای یک، دو، سه، چهار، دو، دو، سه، چهار … راه را در جایی که اجرای آهنگ جدید را برای هردوی آنها شروع می کنید، باز میکند و کلید آن، اولین ضرب میزان آهنگ در حال اتمام است. اگر آهنگ در حال اتمام در یک مکان واقعاً تصادفی متوقف شود (که بعید به نظر می رسد)، به این معنی است که نمیتوانید آهنگ جدید را در ابتدای میزان چهار هشت شروع کنید، حداقل آن را در اولین ضرب میزان شروع کنید، و در ذهن خود بشمارید تا پس از اتمام آهنگ، اگر احتیاج بود به آن سکوت بدهید.
مرحله #3: برش
بر خلاف پابه پای آهنگ پیش رفتن و کم و زیاد کردن تدریجی فرکانس صدا، که هر دو به مخاطبان شما اطلاع میدهند که چیزی پیش از آنکه واقعاً اتفاق بیفتد در شرف وقوع است (اولی به دلیل این که آهنگ در حال پایان است، دومی به علت اینکه صدای آهنگ درحال ضعیف شدن است)، برش یک میکس لحظه ای و آنی است- یک برش تمیز از یک آهنگ به آهنگی دیگر که قدرت آن متکی به سه چیز است: زمانبندی (مثل همیشه)، انتخاب اینکه در هر دو آهنگ، کجا باید آنها را تغییر داد، و آهنگهای فعلی که برای شروع انتخاب کردهاید. این موارد را به درستی انجام دهید، از الان میتوانید تمام شب را با خوشحالی تمام آهنگها را با تمام تکنیکهایی که تا به حال یاد گرفتهاید، میکس کنید.
چگونه این کار را انجام دهیم؟
a. آهنگ ورودی خود را روی یک ضرب تنظیم کنید.
شما باید بتوانید این آهنگ را بلافاصله در یک هزارم ثانیه از انتخاب خود، درست در شروع یک قطعه موسیقی آغاز کنید، به نحوی که ضربه خودتان را بنوازید (برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این ضربه به “هماهنگ کردن ضربها، قسمت اول: زمانبندی” مراجعه کنید) و آن را آماده کنید.
b. شروع به شمارش ضربهها، میزانها و قطعههای آهنگ در حال اتمام خود کنید.
دنبال ضربه متناظری باشید که اگر با تنظیم آهنگتان به دست بیاید، همه آهنگ خوب میشود. به طور معمول، به دنبال بخشی از قسمتهای آخر آهنگ باشید که همه چیز در آن به اتمام میرسد، و شعرهای بزرگ، کرها، قطع شدن جریانها، افتها، انحنای نتها و غیره توسط سازنده حذف میشوند، بنابراین این حس ایجاد میشود که در بعضی میزانها، چیزی دیگر در حال پدیدار شدن است.
c. در اولین ضرب میزان انتخابیتان، اجرای آهنگ جدید خود را شروع کنید و سریعاً آهنگ رو به اتمام را متوقف کنید.
در حالی که جریان طبیعی ضربهها، میزانها و قطعهها را ادامه میدهید، عملاً از آهنگی به آهنگ دیگر میروید، یعنی رفتن از یک “… سه، دو سه، چهار، چهار، دو، سه چهار” در پسزمینه آهنگی که رو به اتمام است به “یک، دو، سه چهار …” ، اما دومی روی شخص تأثیر میگذارد، آهنگ قدیمی شما رفته است و آهنگ جدید جای آن را گرفته است.
اینکه دقیقاً چگونه موارد فوق را انجام خواهید داد، البته به تجهیزات شما بستگی دارد. دیو قبلاً از صفحه گرامافون واقعی استفاده میکرد و آهنگ جدید را با قواعد طبیعی و به موقع اضافه میکرد، اما با استفاده از تجهیزات مدرن، شما به سادگی دکمه توقف را در یک دستگاه صوتی و دکمه شروع را در دستگاهی دیگر فشار میدهید – البته مطمئن شوید که صدای آهنگ شروعشونده به طور کامل در میکس بالا آمده است.
4- ضربه نوازی تک قطعه
و به این ترتیب، ما دوباره به سراغ ضربنوازی (بیتمیکس) برگشتیم، نوعی مهارت اصلی دیجی که آنقدر مهم است که، برای بسیاری از ناظران صحنه دیجی، – که پابهپای دیجی پیش میآیند- به آن دیجی شدن میگویند. در این ضربنوازی استاد شوید و مراحل آن را دنبال کنید، و در این صورت است که همه، از جمله دیجیهای دیگر به کیفیت گروه دیجی شما ایمان پیدا خواهند کرد. (اگر فکر میکنید قسمتهای ضربنوازی واقعاً خیلی سخت هستند، در فصل بعد خواهید آموخت که چگونه میتوانید در صورت ارائه یکی از آنها، برای راحتتر کردن کار خود، از عملکرد “همگامسازی” تنظیماتتان، استفاده کنید.)
مثل همیشه، کلید این کار به همان اندازه تکنیکها، به زمانبندی و برنامهریزی هم بستگی دارد، اما وقتی مطمئن باشید که آهنگ مناسب را برای اجرای بعدی انتخاب کردهاید، و حس کنید زمان آن رسیده است که آن را با یک ضرب آهنگ زیبا بسازید، میتوانید از چند تکنیک آزمایش شده زمانی در اینباره استفاده کنید که محبوب دیجیها در سراسر جهان هستند. ما برای ضربنوازی از تک قطعه شروع خواهیم کرد، به این دلیل این اصطلاح را برای آن انتخاب کردهاند که شما هر دو آهنگ را با هم برای یک قطعه موسیقی که معمولاً از چهار یا هشت میزان تشکیل شده، اجرا می کنید.
چگونه این کار را انجام دهیم؟
- آهنگی که میخواهید برای ضرب نوازی (بیت میکس) بنوازید را آماده کنید (مطابق بخشهای “ضرب نوازی”). معمولاً آنها در جایی نزدیک به شروع، در قسمتی که فقط درامها وجود دارند، خواهد بود. قبل از جایی که دوست دارید صدای آهنگتان را به گوش مخاطبان خود برسانید، یک قطعه موسیقی را تنظیم کنید، که مقدمهای برای کارتان باشد.
- تا صدای آهنگ قبلی هنوز قطع نشده، پخش آن را در هدفون خود شروع کنید. این کار را به درستی انجام دهید، گویی داشتید آهنگ را برش میدادید، یعنی کاملاً با ضربه خودتان آن را تنظیم کنید. از آنجا که سرعت آهنگی که میخواهد شروع شود نسبت به همان آهنگی که درحال اتمام است، تنظیم شده است، به شرطی که شما آن را در زمان مناسب شروع کنید (یا از ویژگی همگامسازی نرمافزار دیجی خود استفاده کنید، در صورتی که مطمئن باشید که عملکرد آن مانند کاری است که خودتان انجام میدهید)، ضربهها کاملاً به موقع زده خواهند شد؛ اگر چنین اتفاقی نیفتاد، میدانید که چگونه این مورد را از بخش “بیتمکسینگ” اصلاح کنید.
- بعد از اینکه قطعه موسیقی شما به قطعه بعدی متصل شد، آهنگ جدید را فوقالعادهتر از آهنگ قبل برای حضار اجرا کنید. قطعه آغازینی که برای آهنگ جدید در هدفونتان گوش میکنید، صرفاً برای خودتان است تا بتوانید مجدداً بررسی کنید که تنظیم شده و خوب به نظر میرسد، و اکنون که روی این تک ضرب تنظیم شده، میتوانید آن را برای حضار اجرا کنید. معمولاً برای این کار باید کنترل همزمان پارامترها (کراسفیدر) را در وسط قرار دهید، یا اگر هم قبلاً آنجا بوده (یا از آن استفاده نمیکنید یا یکی از آن دارید)، صدای دستگاه خودتان را طوری تنظیم کنید تا موسیقی از طریق بلندگوها پخش شود.
- برای یک قطعه موسیقی، آهنگها را با هم اجرا کنید. میزانها بسته به این دو آهنگ، 4، گاهی 8، و بعضی مواقع حتی 16 خواهند بود، اما نکته این است که به مخاطبان خود اجازه دهید هیجان هر دو آهنگی که اجرای آن هم برای مدت زمان قابل توجهی تنظیم شده و هم در حداقل زمانی این قطعه مفهوم پیدا میکند، را بطور کامل حس کنند. 5. آهنگ در حال اتمام را میکس کنید. اکنون زمان آن رسیده است که آهنگ قدیمی را از دور خارج کنید، و بنابراین شما باید کنترل همزمان پارامترها (کراسفیدر) را تا آخر ادامه دهید، یا صدای آن را آرام آرام کم کنید یا هر چیز دیگر. شما می توانید این کار را به صورت یکمرتبه روی اولین ضرب میزان انجام دهید و یا به آرامی صدای آن را محو کنید؛ تا زمانی که به طور رضایتبخشی تنظیم شود و هیچ مشکلی بین این دو آهنگ وجود نداشته باشد (معمولاً ملودیهای گوشخراش، پیامدی هستند که از میکس آنها در جایی که فقط به درامها اختصاص دارد، اجتناب میکنید)، صادقانه بگویم که این برای شما مناسب نیست.
خیلی ساده میشود با طولانیتر کردن اجرای این آهنگها، آنها را به قطعه ضربنوازی جفتی تبدیل کرد. با این حال، داشتن دو درام با صدای بم کامل، همراه با میکس شما در یک زمان، انفجاری ایجاد خواهد کرد، و هرگونه باسلاین همراه و سایر مفروضات موسیقی که ممکن است به این میکس وارد یا خارج شوند نیز می تواند باعث درهم برهمی آهنگ شود. اینجا جایی است که مرحله بعدی، واقعاً به آن اختصاص می یابد.
مرحله 5: تعویض ضرب نوازی بیس لاین
تا به حال دیدید که یک دیجی، خیلی پویا در حال پرش در جایگاه است، اما با هر دو دست میکسر را محکم چسبیده است؟ در بررسی دقیقتر، به نظر میرسد انگشت و شست هر دستش یک دستگیره را در دست دارد … و درست در لحظهای مناسب، قهرمان ما با یک چرخش دوطرفه اغراقآمیز این دو دستگیره، فضا را به سمت آهنگ بعدی پیش میبرد. و واکنشی شگفت انگیز از طرف جمعیت، و … و …. به احتمال زیاد، آنچه که شما از دیجی انتظار داشتید که درست انجام دهد تعویض ضربنوازیهای باسلاین بود. برای انواع خاصی از موسیقی (تینک هاوس، تکنو، ترنس، مدرن دیسکو)، این بهترین میکسی است که میلیونها دیجی شبهای پیاپی، موسیقی دلنواز و فشردهای از آن را اجرا میکنند. و هنگامی که بتوانید ضربنوازی تک قطعه را انجام دهید ، مرحلهای ساده برای تعویض ضربنوازی باسلاین را انجام دادهاید.
این پیشرفتهترین میکس در این کتاب است، اما جهشی از ضربنوازی تک قطعهای نیست. این امر به این واقعیت متکی است که انواع موسیقی که من فقط نام بردم، تمایل دارند از یک فرمول پیروی کنند و بخشی از آن فرمول عبارت است از: شروع با درامها، ادامه با درامها به علاوه بسلاین، و به دنبال آن، آمدن خیلی سریع بقیه چیزها (آواز، قطعشدنها، افتها، و غیره). به علاوه، چنین آهنگهایی معمولاً با رویدادی برعکس خاتمه مییابند. عناصر از تولید حذف می شوند تا زمانی که فقط درامها و باسلاینها باقی بمانند در نهایت حتی بیس لاین هم ناپدید میشود ، و آنچه که در پایان آهنگ باقی میماند، یک قطعه یا تنها دو درام است.
اگر قرار بود دو آهنگ را در نقطهای خاص ضربنوازی کنید (یعنی نزدیک به انتهای اولین یک و نزدیک به ابتدای دومین یک)، امکان اینکه یکی از دو مورد اتفاق بیفتد، احتمالاً وجود دارد. یا بسلاینها برای مدتی به هم میریزند، زیرا پیش از اینکه بسلاین به آهنگ جدید برسد، شما آهنگها را در نقطهای که بسلاین آهنگ قدیمی ناپدید نشده است، بیش از اندازه بارگذاری کردهاید، یا اینکه آنها خیلی متفرقه پخش میشوند، و این به این معنی است که در حالی که هنوز یک درام مقدماتی در آهنگی که میخواست شروع شود در حال پخش بود، بسلاین در آهنگی که داشت تمام میشد، ممکن بود به پایان برسد، با بسلاین شاید یک قطعه یا بیشتر به وجود نیایند. حالت اول ممکن است بد به نظر برسد (به خصوص اگر آهنگ ها در یک کلید موسیقی یا یک موسیقی همخوانی نداشته باشند)، دومی خسته کننده است زیرا میتوانید یک قطعه یا تعداد بیشتری از آهنگهای ضربتان را با چیزی غیر از دو سری درام اجرا کنید.
تغییر دادن بسلاین این مسئله را برطرف می کند و کنترل را به دست شما باز میگرداند، بنابراین به این چیزهایی که به درستی تنظیم نمیشوند، تکیه نکنید، یا اگر نمیخواهید، باید منتظر پایان هر آهنگ باشید تا آن را با آهنگ بعدی میکس کنید. این روش به شما امکان میدهد در حالی که آنهایی را که خوب به نظر میرسند، محکم نگه داشتهاید، میکسهای جسورانه تری را امتحان کنید.
چگونه این کار را انجام دهیم؟
این ضربنوازی قطعه تکی است، با چند تفاوت اساسی:
a. میکس را طولانی تر کنید.
شما می توانید همانطور که در بالا بیان شد، ضربنوازی بسلاین را در یک قطعه تکی تغییر دهید، اما از آنجا که تمایل به صدایی محکم تر و بهتر از گزینه های دیگر دارد، گاهی اوقات به جای یک قطعه موسیقی تکی، این دو آهنگ را با هم اجرا کنید. بنابراین آهنگ دوم خود را زودتر شروع کنید، و اطمینان حاصل کنید تا وقتی دارید این کار را انجام میدهید مقدار زیادی از آهنگ دوم باقی مانده است، بنابراین هنگامی که در حال اجرای آن هستید، آهنگ به پایان نمیرسد. با اجرای یک آهنگ پنج دقیقهای، به دنبال شصت تا نود ثانیه باقی مانده خواهید بود.
b. شروع آهنگی که میخواهد پخش شود را روی صدای کم تنظیم کنید.
دکمه تنظیم صدای (EQ) کم، یا نوسانگیر یا بم (برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم صدا، به فصل بعدی مراجعه کنید) تعداد ضربههای درام و بسلاین را که میشنویم کنترل میکند، و صدای آن را تا آخرین حد پائین آورده و به سرعت صدای کوبش و قدرت آهنگی که میخواهد شروع شود را میگیرد و صدای آن را نازک و ظریف میکند. خوشبختانه، با فرض اینکه اولین لحظه آهنگ یا نت سل آن، فقط صدای درام یا درام و باس داشته باشد، اکثر اطلاعات موسیقی موجود در آهنگ را نیز حذف می کند، بدین معنی که احتمال کمتری وجود دارد که اطلاعات موسیقی با هرچیز باقیمانده از آهنگی که درحال اتمام است، تداخل پیدا کند.
c. بیس لاین را عوض کنید.
هنگامی که بیس لاین به نقطهای از آهنگی که میخواهد شروع شود، یا نقطه موردنظر شما رسیده، تنظیمات صدا را به حالت عادی برگردانید (ساعت دوازده)، در حالی که همزمان صدای آهنگ در حال اتمام را روی کم تنظیم میکنید، بقیه نیز کم میشوند. با فرض اینکه بسلاین همچنان در آهنگی که دارد تمام میشود در حال پخش است، به خاطر این است که چون میخواهید مخاطبان آن را بشنوند، حالت آن را از آهنگ خروجی به آهنگ ورودی تغییر دادهاید. از آنجا که باس جایی است که بیشترین قدرت آهنگ را برای رقص به وجود میآورد، توجه مخاطبان را از یک آهنگ به آهنگ دیگر معطوف کنید، اما خیلی مهم است که این تغییر در زمان مناسبی از میکس شما باشد.
هنگامی که نام تعویض ضربنوازی بیس لاین را روی آن گذاشتم، بسیاری از دیجیها، به هر طریقی از این تکنیک در ضربنوازیهای خود استفاده میکنند، یا آگاهانه سعی میکنند بسلاینها را عوض کنند یا غیرآگاهانه، چرا که داشتن دو درام با هم برای مدت طولانی، ضروری نیست. این روش به شما امکان می دهد تا به طور مخفیانه، آهنگی جدید را به میکس خود وارد کنید، اما فقط در صورت آماده بودن، اجازه اجرای آن را بدهید (در حالی که آهنگ قدیمی را پاک میکنید، بسلاین آن را در میکس بالا ببرید). اما وقتی این آهنگ اجرای بهتری خواهد داشت و آنچه را که شرح دادهام، انجام دهید، با همپوشانی بیشتر هر دو آهنگ و کنترل تسلط بسلاین بر آن، برای حفظ جذابیت موسیقیتان از آن استفاده کنید. این به شما این آزادی را میدهد که ماجراجویانهتر باشید.
از امتحان کردن نترسید
همه موارد فوق، نکات شروع میکسی را که قرار است خودتان انجام دهید، برای شما شرح میدهد. تغییراتی را که دوست دارید و ترجیح میدهید انجامشان دهید، اغلب به طور تصادفی یا به ضرورت یا با آزمایش اتفاق میافتند (“من باید الان این آهنگ را میکس کنم یا به دردسر خواهیم افتاد!”).
به عنوان مثال همیشه مهم نیست که قبل از میکس آهنگ، در هدفون خود ضربنوازی در حال اجرا داشته باشید -فن آوری مدرن و تجربه رو به رشد شما این توانایی را به شما خواهد داد که آهنگی را با فیدر باز اجرا کنید طوری که مخاطب آن را از ثانیه اول بشنود. با تغییر بسلاین، می توانید هم برای یک میزانی که وسط قطعه است، صدای باس را تنظیم کرده و آن را کم کنید و هم قبل از اینکه صدای باس آهنگی که در حال شروع شدن است سروصدای زیادی برای آهنگ بعدی ایجادکند، با میکسی که با برنامه قبلی انجام دادهاید، همه قدرتتان را در دست بگیرید و انرژی خود را برگردانید.
سلام مهدی اکبری هستم از سوئد دوست دارم در آینده دی جی بشم