مقدمه

اینجا حقیقت نادرستی در مورد اینکه چطور باید دی­ جی باشیم وجود دارد. اگر این کتاب در مورد نوع جدیدی از غذاهای مهیج بود، راز ترکیب سس را گفته بود. اگر برای تازه­کاران متصدیان بار بود که مقلد­ مخلوط کردن کوکتل­ها هستند، پنج ماده اصلی و ترفند درست تکان دادن کوکتل­ها را گفته بود. اما این طور نیست: این کتاب مربوط به روشهای دی­جی شدن است، و تکنیک­های این فصل واقعاً تنها مواردی هستند که برای اینکه بتوانید به طور مداوم و حرفه­ای موسیقی را اجرا کنید تا مردم را به رقص وادارید، موردنیاز شماست.

البته دانستن راز درست کردن یک یا دومورد سس، شما را سرآشپز درجه یک نمی­کند، همانطور که مهارت در درست کردن چند کوکتل، شما را به میخانه­چی بعدی کوکتل ساووی تبدیل نمی کند. آنچه در ادامه می آید شما را به مسابقات جهانی دی­جی که میزبان آن DMC (کلوپ مختلط دیسکو) است، نمی رساند – اما این مراحل دی­جی شدن، حکم بلوک­های سازنده برای هر چیزی هستند.

هنگامی که در این پنج تکنیک مهارت پیدا کردید، در وضعیت مطلوبی قرار گرفته­اید چرا که دیگر نگران این نیستید که چگونه باید یک آهنگ را با آهنگ بعدی ترکیب کنید (بنابراین می­توانید درباره آنچه اهمیت دارد نگران باشید: آهنگ بعدی را چگونه اجرا کنم)، و طبیعتاً با اضافه کردن تحریر­های خاص خود به این تکنیک­ها، شروع به توسعه دادن سبک خود می­کنید. وقتی اصول اولیه را بلد باشید، مانند آشپزی و درست کردن کوکتل که تنوع بی شماری دارند، نه تنها به زودی قادر خواهید بود ایده­های خود را ارائه دهید، بلکه بهتر نیز درک و ارزیابی خواهید کرد که دی­جی­های دیگر چه کاری انجام می­دهند … و قادر به وام گرفتن برخی از تکنیک های آنها برای مجموعه دی­جی خود هستید.

مرحله #1: افزایش و کاهش تدریجی صدا (فید)

درواقع بیشتر آهنگ­ها دیگر در پایان کاهش یا افزایش تدریجی صدا ندارند، چیزی که قبلاً یک قاعده بود. آخرین چیزی که درمورد کاهش یا افزایش تدریجی صدا، در آهنگهای پاپ اخیر به خاطرم می­آید، آهنگ 2013 روبین تیکز بود که “خطوط محوشده” را اجرا کرد، شاید شما موارد دیگری را نیز به خاطر بیاورید. هنوز هم کاهش یا افزایش تدریجی به عنوان یکی از ابزار دی­جی، یکی از بهترین راه­های انتقال از آهنگی به آهنگ دیگر است. این کارت “خارج شدن از زندان” شماست. اگر بلد باشید چگونه صدای آهنگ خود را کاهش داده و به آهنگ بعدی بروید، این به این معناست که هرگز برای اجرای آهنگ بعدی به مشکل برنخواهید خورد و این اطمینانی که به شما می­دهد بسیار ارزشمند است.

کاهش تدریجی صدای یک آهنگ به صورت دستی به حضار می گوید که آهنگ فعلی به پایان رسیده است، بنابراین انتظار هرچه سریعتر آهنگ دیگری را دارند، که معمولا حجم زیادی از آهنگ قبلی حذف می­شود، به گونه­ای که در لحظه­ شروع آهنگ بعدی، آن آهنگ است که همه را تحت­الشعاع خود قرار می­دهد. وقتی کاهش صدای این کار به آرامی و با اطمینان انجام شد، کنترل رفتن به آهنگ بعدی هم در دستان شماست و به همه می­گوید که شما آن را در کنترل دارید. اگر آهنگها را خوب زمان­بندی کنید، روشی کاملاً قابل قبول برای پیش رفتن به سمت انواع مختلف دی­جی­ها را یافته­اید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

a. تصمیم بگیرید کجای آهنگتان صدا باید به تدریج کم یا زیاد شود

در بعضی مواقع، شما این کار را می­کنید زیرا آهنگ اشتباهی را اجرا کرده­اید و می­خواهید با عذرخواهی آن را پیش ببرید (هی، این اتفاق می­افتد)، اما معمولاً به این دلیل است که احساس می­کنید به اندازه کافی ترانه­ای که هنوز تمام نشده است، را اجرا کرده­اید و این مخصوصاً هنگامی متداول است که موسیقی قدیمی­تری را پخش می­کنید که همه بلدند. جایی که کم و زیاد کردن کردن تدریجی صدا (فید) خوب جواب می‌دهد، زمانی است که یک گروه کر برنامه اجرا می‌کنند، یا حتی بهتر از آن، زمانی است که گروه کر یک تک‌خوان دارند (روش مشترک آهنگ‌سازان که انتهای آهنگهای خود را به تدریج کم می¬کنند تا تمام شود). اگر گروهی که در اجرای خود تکنواز هم دارند، یک تغییر اساسی در اجرای خودشان بدهند (مثلا از آن حال و هوای آهنگهای کلاسیک “ازمد افتاده” خارج شوند)، همه چیز بهتر خواهد بود.

b. ابتدا به سرعت (صدای) آهنگ را زیاد کنید، سپس به آرامی این کار را انجام دهید.

راه اشتباه برای زیاد کردن آهنگ این است که مردم بپرسند: “آیا اینجای آهنگ صدا باید زیاد می­شد یا نه؟” باید جسور باشید و بلافاصله یک قطعه خوب از آن آهنگ را بزنید. طی ده تا پانزده ثانیه بعد، می توانید (صدای) آهنگ را به تدریج تغییر دهید، اکنون برهمه روشن است که چه اتفاقی می­افتد. اگر درست بعد از شروع آهنگ، صدای آن را کم یا زیاد کنید، مثلاً در یک قطعه موسیقی هشت میزانی، دوس  خواهید داشت که عملاً آن را در پایان قطعه نیز به کار ببرید بنابراین شما می­توانید…

c. اجرای آهنگ بعدی را با اولین ضرب میزان شروع کنید، و با آخرین ضرب میزان، آهنگ رو به اتمام خود را تنظیم کنید.

درست همانطور که قطعه قبلی شما در حال رد شدن است، (دکمه) نواختن آهنگ جدید را فشار دهید، به طور محکم و تمیز، درست در اولین ضرب قطعه موسیقی آن را تنظیم کنید. مهم نیست که این یک ضرب هست یا نه، فقط اطمینان حاصل کنید که در ابتدای قطعه هستید، بنابراین به جریان با هم بودن قطعات موسیقی احترام می­گذارید.

همچنین، مهم نیست که قطعه موسیقی دارای سرعت اجرا یا حتی یک ژانر متفاوت باشد، واقعیتی که باعث می­شود کاهش یا افزایش تدریجی صدای آهنگ، روشی عالی برای کمک به شما در اجرای مجموعه­های جالب­تر باشد این است که با اطمینان از ژانرها و تمپوها عبور می­کند.

مرحله 2: پابه‌پا

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به اندازه کافی و طویل مدت به موسیقی رادیو گوش بدهید تا بتوانید پابه پای آن دستاویزی مناسب به دست آورید. این شیوه ساده میکس به طور خیلی کم در سبک امروزی ما، یعنی موسیقی پاپی که دستخوش تغییر است، هیپ­هاپهای تک­آهنگی که با صدای بلند شروع می­شوند و به همان شکل ناگهان به پایان می رسند، بسیار متداول است. این سبک موسیقی فقط به درد این می­خورد که با اطمینان یک آهنگ را به آهنگ دیگری تغییر دهید. هرچند، مانند هر چیز ساده، فوت و فن آن برای همه آشکار است، اما برای اینکه در این کار کاملاً موفق باشید، مهارتی بیش از آنچه تصور می­کنید، لازم است.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

a. بدانید چگونه آهنگ فعلیتان را تمام کنید

در مرحله اول، باید مطمئن شوید که در واقع یک پایان بی­کم­وکاست و خوبی را برای آهنگتان رقم می­زنید. بررسی شکل امواج بر روی صفحه نمایش شما می تواند کمک کند، اما من متوجه شده­ام در شرایط بحرانی، نسخه دیگری از آهنگ فعلی را روی حافظه یک دستگاه صوتی بارگذاری کنم تا هنگامی که اولین آهنگ برای مخاطبان در حال پخش است، سریع از طریق هدفون به نسخه دیگر آن آهنگ گوش کنم تا بفهمم چگونه باید آهنگ خودم را تمام کنم (آه، خیلی خوشحالم که از دیجیتال استفاده می­کنم چون به همین سادگی می­توانم از هرچیزی دوتا داشته باشم). یک روزی شما هم در مورد آن مطمئن می­شوید …

b. آهنگ قدرتمند و تأثیرگذار بعدی را با یک نقطه شروع­شونده فوری انتخاب کنید.

یک آهنگ هرچقدر هم که در اجرا عالی باشد، به شکلی اجرا نمی­شود که خیلی بی­باکانه انتهای آن به ابتدای آهنگی خیلی یواش که هیچ نوایی ندارد، وصل شود. شما به چیزی نیاز دارید که با یک صدای بلند شروع می شود. (دقت کنید چگونه در رادیو اغلب نسخه­های ویرایش شده­ای از آهنگ­ها وجود دارد که دقیقاً همین کار را انجام می­دهند، یا دی­جی به جای اینکه نقطه شروع را در جایی که در نسخه کامل آهنگ آمده است آغاز کند، در جایی دیگر این کار را انجام می­دهد. شاید شما هم بخواهید درمورد انجام این کار تأمل کنید.)

هنگامی که از مخاطبان خود می­خواهید که با این تغییرآهنگ اغراق­آمیز و جسورانه کنار بیایند، این امکان هست که احتمالاً بلافاصله آهنگ جدید را قبول کنند، بنابراین تصمیم­گیری و اتخاذ روش همیشه خوب است.

c. ضربها و میزانهای پایان آهنگ درحال اتمام را بشمارید، و آهنگ­ جدیدتان را با اولین ضرب میزان شروع کنید

مطمئن شوید که آهنگ جدید شما از سرعت بیشتری برخوردار است، پس البته که شنیدنی است. توجه به این نکته مهم است که احترام به جریان موسیقی، راز سسی است که این نوع میکس ظاهراً تصادفی را درهم می­آمیزد و در نهایت به شما اجازه می دهد تا از مهلکه جان سالم به در ببرید. شمردن ضربه­ها و میزانهای یک، دو، سه، چهار، دو، دو، سه، چهار … راه را در جایی که اجرای آهنگ جدید را برای هردوی آنها شروع می کنید، باز می­کند و کلید آن، اولین ضرب میزان آهنگ در حال اتمام است. اگر آهنگ در حال اتمام در یک مکان واقعاً تصادفی متوقف شود (که بعید به نظر می رسد)، به این معنی است که نمی­توانید آهنگ جدید را در ابتدای میزان چهار هشت شروع کنید، حداقل آن را در اولین ضرب میزان شروع کنید، و در ذهن خود بشمارید تا پس از اتمام آهنگ، اگر احتیاج بود به آن سکوت بدهید.

مرحله #3: برش

بر خلاف پابه­ پای آهنگ پیش رفتن و کم و زیاد کردن تدریجی فرکانس صدا، که هر دو به مخاطبان شما اطلاع می­دهند که چیزی پیش از آنکه واقعاً اتفاق بیفتد در شرف وقوع است (اولی به دلیل این که آهنگ در حال پایان است، دومی به علت اینکه صدای آهنگ درحال ضعیف شدن است)، برش یک میکس لحظه ای و آنی است- یک برش تمیز از یک آهنگ به آهنگی دیگر که قدرت آن متکی به سه چیز است: زمان­بندی (مثل همیشه)، انتخاب اینکه در هر دو آهنگ، کجا باید آنها را تغییر داد، و آهنگ­های فعلی که برای شروع انتخاب کرده­اید. این موارد را به درستی انجام دهید، از الان می­توانید تمام شب را با خوشحالی تمام آهنگ­ها را با تمام تکنیکهایی که تا به حال یاد گرفته­اید، میکس کنید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

a. آهنگ ورودی خود را روی یک ضرب تنظیم کنید.

شما باید بتوانید این آهنگ را بلافاصله در یک هزارم ­ثانیه از انتخاب خود، درست در شروع یک قطعه موسیقی آغاز کنید، به نحوی که ضربه­ خودتان را بنوازید (برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این ضربه به “هماهنگ کردن ضربها، قسمت اول: زمانبندی” مراجعه کنید) و آن را آماده کنید.

b. شروع به شمارش ضربه­ها، میزانها و قطعه­های آهنگ در حال اتمام خود کنید.

دنبال ضربه متناظری باشید که اگر با تنظیم آهنگتان به دست بیاید، همه آهنگ خوب می­شود. به طور معمول، به دنبال بخشی از قسمتهای آخر آهنگ باشید که همه چیز در آن به اتمام می­رسد، و شعرهای بزرگ، کرها، قطع شدن جریانها، افت­ها، انحنای نتها و غیره توسط سازنده حذف می­شوند، بنابراین این حس ایجاد می­شود که در بعضی میزانها، چیزی دیگر در حال پدیدار شدن است.

c. در اولین ضرب میزان انتخابی­تان، اجرای آهنگ جدید خود را شروع کنید و سریعاً آهنگ رو به اتمام را متوقف کنید.

در حالی که جریان طبیعی ضربه­ها، میزانها و قطعه­ها را ادامه می­دهید، عملاً از آهنگی به آهنگ دیگر می­روید، یعنی رفتن از یک “… سه، دو سه، چهار، چهار، دو، سه چهار” در پس­زمینه آهنگی که رو به اتمام است به “یک، دو، سه چهار …” ، اما دومی روی شخص تأثیر می­گذارد، آهنگ قدیمی شما رفته است و آهنگ جدید جای آن را گرفته است.

اینکه دقیقاً چگونه موارد فوق را انجام خواهید داد، البته به تجهیزات شما بستگی دارد. دیو قبلاً از صفحه گرامافون واقعی استفاده می­کرد و آهنگ جدید را با قواعد طبیعی و به موقع اضافه می­کرد، اما با استفاده از تجهیزات مدرن، شما به سادگی دکمه توقف را در یک دستگاه صوتی و دکمه شروع را در دستگاهی دیگر فشار می­دهید – البته مطمئن شوید که صدای آهنگ شروع­شونده به طور کامل در میکس بالا آمده است.

4- ضربه ­نوازی تک قطعه

و به این ترتیب، ما دوباره به سراغ ضرب­نوازی (بیتمیکس) برگشتیم، نوعی مهارت اصلی دی­جی که آنقدر مهم است که، برای بسیاری از ناظران صحنه دی­جی، – که پابه­پای دی­جی پیش می­آیند- به آن  دی­جی­ شدن می­گویند. در این ضرب­نوازی استاد شوید و مراحل آن را دنبال کنید، و در این صورت است که همه، از جمله دی­جی­های دیگر به کیفیت گروه دی­جی شما ایمان پیدا خواهند کرد. (اگر فکر می­کنید قسمتهای ضرب­نوازی واقعاً خیلی سخت هستند، در فصل بعد خواهید آموخت که چگونه می­توانید در صورت ارائه یکی از آنها، برای راحت­تر کردن کار خود، از عملکرد “همگام­سازی” تنظیماتتان، استفاده کنید.)

مثل همیشه، کلید این کار به همان اندازه تکنیک­ها، به زمان­بندی و برنامه­ریزی هم بستگی دارد، اما وقتی مطمئن باشید که آهنگ مناسب را برای اجرای بعدی انتخاب کرده­اید، و حس کنید زمان آن رسیده است که آن را با یک ضرب آهنگ زیبا بسازید، می­توانید از چند تکنیک آزمایش شده زمانی در اینباره استفاده کنید که محبوب دی­جی­ها در سراسر جهان هستند. ما برای ضرب­نوازی از تک قطعه شروع خواهیم کرد، به این دلیل این اصطلاح را برای آن انتخاب کرده­اند که شما هر دو آهنگ را با هم برای یک قطعه موسیقی که معمولاً از چهار یا هشت میزان تشکیل شده، اجرا می کنید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

  1. آهنگی که می­خواهید برای ضرب ­نوازی (بیت میکس) بنوازید را آماده کنید (مطابق بخش­های “ضرب نوازی”). معمولاً آنها در جایی نزدیک به شروع، در قسمتی که فقط درامها وجود دارند، خواهد بود. قبل از جایی که دوست دارید صدای آهنگتان را به گوش مخاطبان خود برسانید، یک قطعه موسیقی را تنظیم کنید، که مقدمه­ای برای کارتان باشد.
  2. تا صدای آهنگ قبلی هنوز قطع نشده، پخش آن را در هدفون خود شروع کنید. این کار را به درستی انجام دهید، گویی داشتید آهنگ را برش می­دادید، یعنی کاملاً با ضربه خودتان آن را تنظیم کنید. از آنجا که سرعت آهنگی که می­خواهد شروع شود نسبت به همان آهنگی که درحال اتمام است، تنظیم شده است، به شرطی که شما آن را در زمان مناسب شروع کنید (یا از ویژگی همگام­سازی نرم­افزار دی­جی خود استفاده کنید، در صورتی که مطمئن باشید که عملکرد آن مانند کاری است که خودتان انجام می­دهید)، ضربه­ها کاملاً به موقع زده خواهند شد؛ اگر چنین اتفاقی نیفتاد، می­دانید که چگونه این مورد را از بخش “بیتمکسینگ” اصلاح کنید.
  3. بعد از اینکه قطعه موسیقی شما به قطعه بعدی متصل شد، آهنگ جدید را فوق­العاده­تر از آهنگ قبل برای حضار اجرا کنید. قطعه آغازینی که برای آهنگ جدید در هدفونتان گوش می­کنید، صرفاً برای خودتان است تا بتوانید مجدداً بررسی کنید که تنظیم شده و خوب به نظر می­رسد، و اکنون که روی این تک ضرب تنظیم شده، می­توانید آن را برای حضار اجرا کنید. معمولاً برای این کار باید کنترل همزمان پارامترها (کراس­فیدر) را در وسط قرار دهید، یا اگر هم قبلاً آنجا بوده (یا از آن استفاده نمی­کنید یا یکی از آن دارید)، صدای دستگاه خودتان را طوری تنظیم کنید تا موسیقی از طریق بلندگوها پخش شود.
  4. برای یک قطعه موسیقی، آهنگ­ها را با هم اجرا کنید. میزانها بسته به این دو آهنگ، 4، گاهی 8، و بعضی مواقع حتی 16 خواهند بود، اما نکته این است که به مخاطبان خود اجازه دهید هیجان هر دو آهنگی که اجرای آن هم برای مدت زمان قابل توجهی تنظیم شده و هم در حداقل زمانی این قطعه مفهوم پیدا می­کند، را بطور کامل حس کنند. 5. آهنگ در حال اتمام را میکس کنید. اکنون زمان آن رسیده است که آهنگ قدیمی را از دور خارج کنید، و بنابراین شما باید کنترل همزمان پارامترها (کراس­فیدر) را تا آخر ادامه دهید، یا صدای آن را آرام آرام کم کنید یا هر چیز دیگر. شما می توانید این کار را به صورت یکمرتبه روی اولین ضرب میزان انجام دهید و یا به آرامی صدای آن را محو کنید؛ تا زمانی که به طور رضایت­بخشی تنظیم شود و هیچ مشکلی بین این دو آهنگ وجود نداشته باشد (معمولاً ملودیهای گوشخراش، پیامدی هستند که از میکس آنها در جایی که فقط به درامها اختصاص دارد، اجتناب می­کنید)، صادقانه بگویم که این برای شما مناسب نیست.

خیلی ساده می­شود با طولانی­تر کردن اجرای این آهنگ­ها، آنها را به  قطعه ضرب­نوازی جفتی تبدیل کرد. با این حال، داشتن دو درام با صدای بم کامل، همراه با میکس شما در یک زمان، انفجاری ایجاد خواهد کرد، و هرگونه باس­لاین همراه و سایر مفروضات موسیقی که ممکن است به این میکس وارد یا خارج شوند نیز می تواند باعث درهم برهمی آهنگ شود. اینجا جایی است که مرحله بعدی، واقعاً به آن اختصاص می یابد.

مرحله 5: تعویض ضرب­ نوازی بیس ­لاین

تا به حال دیدید که یک دی­جی، خیلی پویا در حال پرش در جایگاه است، اما با هر دو دست میکسر را محکم چسبیده است؟ در بررسی دقیق­تر، به نظر می­رسد انگشت و  شست هر دستش یک دستگیره را در دست دارد … و درست در لحظه­ای مناسب، قهرمان ما با یک چرخش دوطرفه اغراق­آمیز این دو دستگیره، فضا را به سمت آهنگ بعدی پیش می­برد. و واکنشی شگفت انگیز از طرف جمعیت، و … و …. به احتمال زیاد، آنچه که شما از دی­جی انتظار داشتید که درست انجام دهد تعویض ضرب­نوازیهای باس­لاین بود. برای انواع خاصی از موسیقی (تینک هاوس، تکنو، ترنس، مدرن دیسکو)، این بهترین میکسی است که میلیون­ها دی­جی شبهای پیاپی، موسیقی دلنواز و فشرده­ای از آن را اجرا می­کنند. و هنگامی که بتوانید ضرب­نوازی تک قطعه را انجام دهید ، مرحله­ای ساده برای تعویض ضرب­نوازی باس­لاین را انجام داده­اید.

این پیشرفته­ترین میکس در این کتاب است، اما جهشی از ضرب­نوازی تک قطعه­ای نیست. این امر به این واقعیت متکی است که انواع موسیقی که من فقط نام بردم، تمایل دارند از یک فرمول پیروی کنند و بخشی از آن فرمول عبارت است از: شروع با درامها، ادامه با درام­ها به علاوه بس­لاین، و به دنبال آن، آمدن خیلی سریع بقیه چیزها (آواز، قطع­شدنها، افتها، و غیره). به علاوه، چنین آهنگهایی معمولاً با رویدادی برعکس خاتمه می­یابند. عناصر از تولید حذف می شوند تا زمانی که فقط درام­ها و باس­لاینها باقی بمانند در نهایت حتی بیس لاین هم ناپدید می­شود ، و آنچه که در پایان آهنگ باقی می­ماند، یک قطعه یا تنها دو درام است.

اگر قرار بود دو آهنگ را در نقطه­ای خاص ضرب­نوازی کنید (یعنی نزدیک به انتهای اولین یک و نزدیک به ابتدای دومین یک)، امکان اینکه یکی از دو مورد اتفاق بیفتد، احتمالاً وجود دارد. یا بس­لاین­ها برای مدتی به هم می­ریزند، زیرا پیش از اینکه بس­لاین به آهنگ جدید برسد، شما آهنگ­ها را در نقطه­ای  که بس­لاین آهنگ قدیمی ناپدید نشده است، بیش از اندازه بارگذاری کرده­اید، یا اینکه آنها خیلی متفرقه پخش می­شوند، و این به  این معنی است که در حالی که هنوز یک درام مقدماتی در آهنگی که می­خواست شروع شود در حال پخش بود، بس­لاین در آهنگی که داشت تمام می­شد، ممکن بود به پایان برسد، با بس­لاین شاید یک قطعه یا بیشتر به وجود نیایند. حالت اول ممکن است بد به نظر برسد (به خصوص اگر آهنگ ها در یک کلید موسیقی یا یک موسیقی همخوانی نداشته باشند)، دومی خسته کننده است زیرا می­توانید یک قطعه یا تعداد بیشتری از آهنگ­های ضرب­تان را با چیزی غیر از دو سری درام اجرا کنید.

تغییر دادن بس­لاین این مسئله را برطرف می کند و کنترل را به دست شما باز می­گرداند، بنابراین به این چیزهایی که به درستی تنظیم نمی­شوند، تکیه نکنید، یا اگر نمی­خواهید، باید منتظر پایان هر آهنگ باشید تا آن را با آهنگ بعدی میکس کنید. این روش به شما امکان می­دهد در حالی که آنهایی را که خوب به نظر می­رسند، محکم نگه داشته­اید، میکس­های جسورانه تری را امتحان کنید.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

این ضرب­نوازی قطعه تکی است، با چند تفاوت اساسی:

a. میکس را طولانی تر کنید.

شما می توانید همانطور که در بالا بیان شد، ضرب­نوازی بس­لاین را در یک قطعه تکی تغییر دهید، اما از آنجا که تمایل به صدایی محکم تر و بهتر از گزینه های دیگر دارد، گاهی اوقات به جای یک قطعه موسیقی تکی، این دو آهنگ را با هم اجرا کنید. بنابراین آهنگ دوم خود را زودتر شروع کنید، و اطمینان حاصل کنید تا وقتی دارید این کار را انجام می­دهید مقدار زیادی از آهنگ دوم باقی مانده است، بنابراین هنگامی که در حال اجرای آن هستید، آهنگ به پایان نمی­رسد. با اجرای یک آهنگ پنج دقیقه­ای، به دنبال شصت تا نود ثانیه باقی مانده خواهید بود.

b. شروع آهنگی که می­خواهد پخش شود را روی صدای کم تنظیم کنید.

دکمه تنظیم صدای (EQ) کم، یا نوسان­گیر یا بم (برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم صدا، به فصل بعدی مراجعه کنید) تعداد ضربه­های درام و بس­لاین را که می­شنویم کنترل می­کند، و صدای آن را تا آخرین حد پائین ­آورده و به سرعت صدای کوبش و قدرت آهنگی که می­خواهد شروع شود را می­گیرد و صدای آن را نازک و  ظریف می­کند. خوشبختانه، با فرض اینکه اولین لحظه آهنگ یا نت سل آن، فقط صدای درام یا درام و باس داشته باشد، اکثر اطلاعات موسیقی موجود در آهنگ را نیز حذف می کند، بدین معنی که احتمال کمتری وجود دارد که اطلاعات موسیقی با هرچیز باقیمانده از آهنگی که درحال اتمام است، تداخل پیدا کند.

c. بیس­ لاین را عوض کنید.

هنگامی که بیس ­لاین به نقطه­ای از آهنگی که می­خواهد شروع شود، یا نقطه موردنظر شما رسیده، تنظیمات صدا را به حالت عادی برگردانید (ساعت دوازده)، در حالی که همزمان صدای آهنگ در حال اتمام را روی کم تنظیم می­کنید، بقیه نیز کم می­شوند. با فرض اینکه بس­لاین همچنان در آهنگی که دارد تمام می­شود در حال پخش است، به خاطر این است که چون می­خواهید مخاطبان آن را بشنوند، حالت آن را از آهنگ خروجی به آهنگ ورودی تغییر داده­اید. از آنجا که باس جایی است که بیشترین قدرت آهنگ را برای رقص به وجود می­آورد، توجه مخاطبان را از یک آهنگ به آهنگ دیگر معطوف کنید، اما خیلی مهم است که این تغییر در زمان مناسبی از میکس شما باشد.

هنگامی که نام تعویض ضرب­نوازی بیس ­لاین را روی آن گذاشتم، بسیاری از دی­جی­ها، به هر طریقی از این تکنیک در ضرب­نوازیهای خود استفاده می­کنند، یا آگاهانه سعی می­کنند بس­لاینها را عوض کنند یا غیرآگاهانه، چرا که داشتن دو درام با هم برای مدت طولانی، ضروری نیست. این روش به شما امکان می دهد تا به طور مخفیانه، آهنگی جدید را به میکس خود وارد کنید، اما فقط در صورت آماده بودن، اجازه اجرای آن را بدهید (در حالی که آهنگ قدیمی را پاک می­کنید، بس­لاین آن را در میکس بالا ببرید). اما وقتی این آهنگ اجرای بهتری خواهد داشت و آنچه را که شرح داده­ام، انجام دهید، با همپوشانی بیشتر هر دو آهنگ و کنترل تسلط بس­لاین بر آن، برای حفظ جذابیت موسیقی­تان از آن استفاده کنید. این به شما این آزادی را می­دهد که ماجراجویانه­تر باشید.

از امتحان کردن نترسید

همه موارد فوق، نکات شروع میکسی را که قرار است خودتان انجام دهید، برای شما شرح می­دهد. تغییراتی را که دوست دارید و ترجیح می­دهید انجامشان دهید، اغلب به طور تصادفی یا به ضرورت یا با آزمایش اتفاق می­افتند (“من باید الان این آهنگ را میکس کنم یا به دردسر خواهیم افتاد!”).

به عنوان مثال همیشه مهم نیست که قبل از میکس آهنگ، در هدفون خود ضرب­نوازی در حال اجرا داشته باشید -فن آوری مدرن و تجربه رو به رشد شما این توانایی را به شما خواهد داد که آهنگی را با فیدر باز اجرا کنید طوری که مخاطب آن را از ثانیه اول بشنود. با تغییر بس­لاین، می توانید هم برای یک میزانی که وسط قطعه است، صدای باس را تنظیم کرده و آن را کم کنید و هم قبل از اینکه صدای باس آهنگی که در حال شروع شدن است سروصدای زیادی برای آهنگ بعدی ایجادکند، با میکسی که با برنامه قبلی انجام داده­اید، همه قدرتتان را در دست بگیرید و انرژی خود را برگردانید.

بسیاری از آهنگ­ها با درام­ها، شروع نمی­شوند یا با آن به پایان نمی­رسند، بلکه با بخشی بدون ضربه شروع شده یا پایان می­پذیرند -مثل برخی از سازهای زهی، دستگاه­های تولید اصوات موسیقی، برخی آوازها. این عناصر نه تنها برای میکس مشکلی ایجاد نمی­کنند، بلکه در واقع فرصتی را برای دی­جی فراهم می­کنند که از امتحان کردن نترسد، زیرا تا زمانی که زمان بندی و میزان سرعت قطعه شما صحیح باشد، می­توانید درامهای ورودی یا خروجی را داشته باشید که تنها بخش یک آهنگند که روی قسمت بدون ضرب آهنگهای دیگر گذاشته شده و هرقسمت، بخش دیگری را تکمیل می­کند. به همین ترتیب ، شما به سرعت متوجه خواهید شد که برای ضرب­نوازی، داشتن فقط درام برای نواختن یک یا حتی دو آهنگ، بهتر از تلاش برای میکس بخش­های موسیقی و ملودی بیشتری با هم است، که معمولاً مخاطب را سردرگم و آشفته می کند با این پنج مرحله و شماری از موسیقی که دوست دارید، مسلح پیش بروید و این میکس­ها را تمرین کنید تا زمانی که حداقل یک یا دو بار با رضایت آنها را اجرا کرده باشید. در چند فصل بعد، به قابلیتهای دیگری برخورد خواهید کرد که که میکس کردن را برای شما آسان­تر، و به طور کلی دی­جی بودنتان را سرگرم کننده­تر می­کند – و من شما را از این  راز بزرگ آگاه می­کنم و این اطمینان را به شما می­دهم که وقتی در نهایت مهارت­های خود را در جمع نشان دهید، هر کاری که انجام می دهید خوب به نظر می رسد.

4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی اکبری
مهدی اکبری
7 ماه پیش

سلام مهدی اکبری هستم از سوئد دوست دارم در آینده دی جی بشم

Shortlink: