مفهوم دیستورشن یا Distortion

دیستورشن یا Distortion کلمه ای که خیلی زیاد از زبان؛ آهنگ سازان، نوازندگان و…شنیدیم.

شاید براتون سوال شده باشه که مفهوم دیستورشن یا Distortion یعنی چه تو این مقاله میخواهیم راجب دیستورشن صحبت کنیم.

خب اول باید بدانیم دیستورشن از کجا به وجود آمده. دیستورشن، افکتی خاص برای ساز هایی که خروجی صدایشان را به آمپلی فایر میدادند بود.

این وسیله ی الکتریکی سیگنال های درست شده توسط ساز را گرفته و آن را تقویت کرده و به وسیله قطعه قطعه کردن آن افکت های خاصی را به سیگنال می‌دهد و خروجی صدا را تقویت می‌سازد. (همون تقویت کننده ی صدای خودمونه).

در زمانی که گیتاریست ها برای تقویت صدای گیتار از تقویت کننده ی لامپی استفاده میکردند یعنی سال (1940) یافتند که هرچه شدت را توسط این تقویت کننده یا افکت بیشتر کنند سیگنال های خروجی صدا فشرده تر خواهند شد لذا در آن زمان (1940) دیستورشن به صورت ناخواسته اتفاق می افتاد.

گیتار های ساخته شده ی سال (1940) بیشتر بدنه‌ی چوبی و تو خالی داشتند و پیکاپ های آنها ضعیف و بی کیفیت بود. از اوایل دهه 50 میلادی گیتار های با بدنه ی توپر توسط شرکت ها تولید و به بازار عرضه شد؛ خوبی این گیتار ها این بود که صدا های با کیفیت تر و بلند تر نسبت به مدل های قبلی داشتند و نیاز به دیستورشن نداشت.

اما دیستورشن یا Distortion فقط به اینجا تعلق نمی‌گیرد دیستورشن حتی در صنعت موزیک الکترونیک و میکس و مسترینگ هم نقش دارد. در پکیج آموزش نرم افزار Ableton Live و (پکیج آموزش حرفه ای و تخصصی نرم افزار ابلتون لایو Ableton +Plus) تمام این مسائل گفته شده که اطلاعات آن در سایت موجود میباشد.

حالا میخواهیم راجب دیستورشن در مبحث سیگنال های صوتی دیجیتال صحبت کنیم.
در محیط پردازش دیجیتال، بالاترین سطح مجاز سیگنال ها صفر دسیبل db0 است، و هر سیگنالی که از این میزان بیشتر بشود به اصطلاح کلیپ Clip می شود و اگر در موزیک صدایی بالاتر از سطح مجاز باشد کیفیت موزیک را پایین می اورد. در خصوص پردازش سیگنال های صوتی دیجیتال، به این موضوع دیستورت (Distort) شدن صوت نیز گفته میشود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shortlink: