آموزش دی جی (DJ) از پایه تا پیشرفته (یا همون صفرتاصد خودمون!):

آموزش دی جی (DJ) چیست؟! دیگه تا الان فکر می‌کنم همه با کلمه دی جی روبرو شدیم و تقریباً یک چیزهایی ازش در ذهنمون هست اما الان در ادامه می‌خواهیم کامل مباحث دی جی را از پایه شروع کنیم تا به مباحث پیشرفته تر برسیم پس اگر یه مقدار اهله مطالعه باشید این مقاله را تا انتها بخونید، بهتون قول میدیم خیلی اطلاعات  خوبی را کسب خواهید کرد.

دی جی چیست؟ (کیست):

دی جی (DJ) را در اینجا هم می خواهیم به صورت ریشه‌ای بررسی کنیم کلمه دی جی مخفف دو کلمه ای انگلیسی Disc Jockey است.

در ابتدا این دو کلمه را براتون ترجمه می‌کنیم و بعد نمونه فارسی آن را خواهیم گفت.

Disc که به معنی همان دیسک ترجمه می‌شود و jockey یعنی سوارکار! حال این دو کلمه را در کنار هم قرار می دهیم که می شود سوار کار دیسک اما نمونه فارسی آن چیست؟!

مصداق فارسی آن می شود کسی که بر روی دیسک ها سوار کاری می‌کند و به معنای خودمانی تر یعنی کسی که روی دیسک ها مسلط بوده و یکی بعد از دیگری رویشان اسکی می کند!

دیجی (DJ) کسی هست که موزیک ها را یکی پس از دیگری بر روی هم قرار می داد می دهد و به  نوعی معنای این کلمه  هم به این صورت خواهد بود که سوارکاری مسلط که  یکی بعد از دیگری از دیسک ها عبور می‌کند به زبان خیلی ساده و روان، شخصیتی که موزیک ها را با هم ادغام می‌کند و اجازه نمی‌دهد که هیچ موسیقی به صورت کامل تمام شود و بهترین قسمت های آن موسیقی را به گوش شنونده و یا مخاطبش که می‌تواند یک رقصنده و یا همان دنسر(Dancer) باشد برساند.

دی جی (DJ) کسی است که یک پلی لیست و یا گلچینی از بهترین موسیقی هایی که خودش آن را با سلیقه شخصی به وجود آورده در یک مراسم آنها را یکی پس از دیگری با هم ادغام می‌کند با توجه به اتمسفر آن جو و محیط و مخاطبین موسیقی های انتخابی را پلی یا اجرا می کند.

در ادامه مقداری راجع به تاریخچه آن با شما اینجا صحبت می‌کنیم و بعد از آن وارد قسمت های تکنیکی و پیشرفته کار خواهیم شد.

دی جی DJ

دی جی (DJ) چه تاریخچه ای دارد، تاریخچه دی چیست؟!

تاریخچه دی جی را در این قسمت  خیلی خودمانی و راحت خدمت شما عرض میکنیم تا فقط بدانید که این مقوله از کجا و چند سال پیش به وجود آمد و چه شد که این همه مخاطب و طرفدار از همه سنین و از همه جای دنیا را به خود جذب کرد!.

دیجی از حدود ۸۵ سال پیش و در قاره امریکا به وجود آمد یعنی سال ۱۹۳۵ که شخصیتی به نام والتر وینچل (WALTER WINCHELL) در ایستگاه رادیویی شروع به پلی کرد و موزیک های از پیش ضبط شده را اجرا کرد و برای اولین بار واژه Disc Jockey به کسی که این کار را انجام می‌داد را  لقب نهاد.

در سال ۱۹۴۳ شخصی به نام جیمی ساویل (JIMMY SAVILE) اولین پارتی و یا میهمانی دی جی را راه انداخت که مثلاً یک نفر به عنوان دی جی بیاید و آنجا به اجرای زنده ی موسیقی های از قبل ضبط شده بپردازد.
دوستان عزیز به صورت کلی تمام دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای دی جی امروزی، نوادگان گرامافون هستند که در ابتدا در رادیو ها از آن استفاده و بعد در اجراهای زنده که در بالا  قسمتی از آن  را ذکر کردیم استفاده گردید.
گرامافون ها به عنوان دستگاه پخش کننده موسیقی در زمان قدیم مورد استفاده قرار می گرفت و طرز کار آن بدین صورت بود که صفحه هایی که به آن فتوگراف نامیده میشد و فقط یک قطعه موسیقی در آن ضبط شده بود، بر روی گرامافون قرار می‌گرفت و از اصابت سوزن گرامافون بر روی فتوگراف صدای موسیقی و یا همان فرکانس صوتی به وجود می‌آمد،اما این گرامافون فقط توانایی پخش یک موزیک را داشت و بعد از آن باید فتوگراف قبلی را از روی آن بر می داشتیم و صفحه جدید را قرار می دادیم.

حال جمعی را در نظر بگیرید که همه منتظره موسیقی هستند برای رقصیدن یعنی هر بار که موسیقی قطع می شد انرژی و حال هوای هر فرد هم فرود می‌آمد بابت ادامه رقصیدنش که در سال ۱۹۳۵ دی جی جیمی ساویل که در بالاتر از او یاد شد،دو گرامافون  را در کنار هم قرار داد بدین ترتیب هیچ موزیکی قطع نمی شد و از طرفی موسیقی ها را میشد با هم ادغام کرد که حال و هوای جدید و ورژن و نسخه جدیدتری از موزیک را به وجود می آورد!

رفته‌رفته استقبال مردم از این حرفه باعث شد دستگاههای دی جی هم شکل و شمایل جدیدتری به خود بگیرد در سال ۱۹۶۰ اولین میکسر ساخته شد بدین ترتیب ما در یک دستگاهه دی جی در طرفین دو گرامافون و در وسط یک میکسر را داشتیم.

FULL DJ SETUP PACKAGE 3 – 2X PIONEER CDJ 2000NXS CD PLAYERS + PIONEER DJM 900NXS DJ MIXER

دستگاه های دی جی (DJ) چطور به وجود آمد؟

با پیشرفت تکنولوژی و عصر فناوری ارتباطات رفته رفته سی‌دی‌ها جای فتوگراف و یا صفحه را که در قسمت تاریخچه به آن اشاره شد گرفتند اما همچنان اصل سه قسمتی پابرجا ماند یعنی در دو سمت یک دستگاه دی جی بروز ما دو عدد پلیر که وظیفه همان گرامافون را انجام می‌دادند ولی این بار با سی دی و در مرکز هم یک میکسر برای مشخص کردن لاین های ورودی و خروجی داشتیم ،پس به این ترتیب در دو طرف ما دو عدد پلیر یا به اصطلاح DECK و در وسط یک میکسر را داشتیم.

پیشرفت دستگاه های دی جی (DJ) به چه صورت بود؟

بعد از سیدی USB Flash ها وارد عرصه فناوری شدن و تغییر DECKها هم به صورت به این صورت شد که به جای سیدی بتوان از درگاه یا پورت USB فلش در آن استفاده کرد.

پس نتیجه خیلی مهمی که می توانیم بگیریم از مطالب یاد شده این است که شما به عنوان دی جی نیاز به آرشیو و یا بانک اطلاعات موسیقی دارید که این آرشیو چه از طریق سی دی و چه از طریق USB و در ادامه خواهیم رسید نرم‌افزار باید تامین گردد.

نقش نرم افزار در حرفه دی جی (DJ) چیست؟

با پیشرفت فناوری اطلاعات نرم‌افزارهای طراحی شدند تا به صورت مجازی بتوانند همان محیط دی جی که با نام اصل سه قسمتی از آن در قبل یاد شد در اختیار تمام دوستداران این حرفه قرار بگیرد .
خوب مسلما با قیمت گرانی که این ست های دی جی داشتند امکان‌پذیر و ناممکن بود که هر طرفداره این شغل و حرفه بتواند در خانه در هر جای این دنیا یک دستگاه دی جی داشته باشد.
و به این ترتیب با طراحی و برنامه نویسی این نرم افزارها که شبیه دستگاه دی جی هستند در اختیار تمام مردم قرار گرفت.

نام های بزرگ نرم افزار های دی جی (DJ)

Serato DJ, Traktor Pro, Virtual DJ and Rekordbox DJ ) عنوان های نرم افزار های اصلی دی جی هستند.  
این برنامه ها اشتراکات زیادی با هم دارند اما همچنین تفاوت هایی هم دارند که بعضی از آنها اساسی است. چیزهایی که در اشتراک دارند عبارتند از Deckهای مجازی ( برای پخش کردن موزیک در آن) میکسر مجازی ( Mixer – برای ترکیب کردن موزیک ها) و یکپارچگی و هماهنگی با دستگاه دی جی.
حال نگاهی به تفاوت هایشان بیاندازیم. ادامه مطلب

نام های بزرگ نرم افزار های دی جی

خوبی ها و بدی های نرم افزارهای دی جی (DJ):

از خوبی های نرم‌افزارهای دی جی نسبت به دستگاه های دی جی این است که در دسترس تر بودند و امکان اینکه ما بتوانیم آرشیو بزرگتری از بانک اطلاعات موسیقی را داشته باشیم رو دارا هستند. اما مسلماً برای کار دی جی ما نیاز به دوستمان داریم تا بتوانیم با سرعت عمل بیشتری نسبت به اینکه فقط با یک ماوس تمام پیچ ها و دکمه های روی نرم افزار دی جی را کنترل کنیم. تمام این نکات را در آموزش

پیدایش کنترلر های دی جی، کنترلر دی جی (DJ) چیست؟ (DJ CONTROLLER):

بعد از به وجود آمدن نرم افزارهای دی جی (DJ) و گران قیمت بودن دستگاه های دی جی کمپانی ها به فکر ساخت محصولی افتادند که فقط با نرم افزار بتواند لینک بشود و قیمت سنگین دستگاه‌های دی جی را هم نداشته باشد، وسیله‌ای را تولید کردند تحت عنوان دی جی کنترلر

کنترلر دی جی نسبت به دستگاههای دی جی ارزان تر هستند و فقط و فقط با نرم افزار که از طریق لپ‌تاپ کنترل می‌شود کار می‌کنند و یک پوسته و یکپارچه هستند نسبت به دستگاه های دی جی که از سه قسمت مجزا تشکیل شدند.

اما همچنان همان اصل سه قسمتی که در پیشتر از آن یاد شد ،کنترلر های دی جی هم  آن اصل سه قسمتی را دارا هستند، یعنی این کنترلر یکپارچه هم از سه قسمت که دو قسمت آن پلیر و قسمت مرکزی آن میکسر بوده تشکیل شده‌اند.

پس این اصل سه قسمتی، از سال ۱۹۴۵ تا به امروز پابرجاست.

Pioneer DJ setup (2 x CDJ2000NXS + 1 x DJM900NXS)

بریم سراغ قسمتهای مختلف از هر دستگاه دی جی یا کنترلر دی جی و یا نرم افزار دی جی

پلیر چیست؟ (PLAYER):

پلیر یا DECK حکم منبع رو برای ما دارد، یعنی پخش کننده موزیک که بر روی اون میشود موسیقی را کنترل کرد ازش LOOP گرفت و کارهای دیگر را انجام داد پس حکم پخش کننده رو برای ما دارد ( در خصوص اصطلاحات مقاله کامل و جامع که نام آن اصطلاحات دی جی به زبان ساده است را فراهم کردیم و لینکش را اینجا برای شما قرار میدیم).

CDJ-3000 - پلیر یا DECK

میکسر چیست؟(Mixer):

میکسر حکم تقسیم کردنه ورودی و خروجی ها رو دارد یعنی صدای موسیقی که از پلیر وارد می‌شود را دریافت و بعد از آن میشود از میکسر آن صدا را به باندها که منظور همان خروجی ها هست تقسیم کرد.
سوای این مبحث با میکسر می شود کارهایی از قبیل اکولایز کردن صدا و یکسری افکت ها را به صدا دادن، انجام داد.

کنترل کردن صدای ورودی (GAIN) و خروجی  (VOLOUME) و عبور کردن از میان دهک ها که با کراس فیدرر انجام می شود یعنی از یک موزیک به یک موزیکه دیگه انتقال بدهیم.

میکسر یا Mixer

آموزش دی جی DJ چه مزایایی برای ما دارد؟!

چطور دی جی شویم؟

با آموزش دیدن و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه ها و کنترلر ها:

  1. با آموزش دی جی (DJ) دید بهتر و خیال راحت تری دستگاه مورد نظرمان را خرید می کنیم.
  2. به نوعی بیمه می‌شویم بابت اینکه مطمئن شویم این کار اصلاً برای ما مناسب است یا نه( تا این که کلی هزینه انجام دهیم و بعد متوجه شیم اصلا علاقه ای به این رشته نداریم).
  3. با آموزش دی جی DJ به صورت آکادمیک از ریشه تمام مطالب را یاد می گیریم تا اینکه به صورت اکتسابی و یک در میان مطالب را فرا گرفته باشیم.
  4. با آموزش دی‌جی (DJ) نسبت به مارکت دی جی (DJ) و کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند علم و سواد بیشتری خواهیم داشت و بهتر می توانیم در این مارکت رقابت کنیم
کنترلر و دستگاه دی جی چی بخریم؟
❓سوالی که اکثر دوستانی که میخوان کارِ دی جی رو شروع کنند میپرسن. ‌ این ویدیو رو در اینستاگرام رو تا انتها ببینید تا متوجه بشید قبل از شروع باید چیکار کنید. ‌ ‌

درآمد از دی جی DJ و میزان درآمد یک دی جی DJ

حتما این رشته استوری که در هایلایت های صفحه اینستاگرام قرار داره رو بخوانید تا ببینید چقدر راحت میشه با آموزش درست دی جی DJ به درآمد میلیونی رسید.

دوستانی که مایل به خریداری پکیج آموزشی دی جی ویا کلاس های خصوصی هستند میتوانند برای آگاهی بیشتر با شماره تماس 09122193592 تماس برقرار کنند.

پکیج آموزشی شامل سرفصل های زیر میباشد:

رفتن به فروشگاه برای خرید پکیج های آموزشی

سیلابس کلاس ها،سرفصل ها:

1.بوجود آوردن ذهنیت اولیه با استفاده از تاریخچه (دی جی کیست؟، چگونگی بوجود آمدن آن، وظیفه دی جی…)

2.شناسایی ابزارها:

(فرق های اولیه بین دستگاه دی  جی و کنترلر دی جی)

3.آشنایی کامل با یک پلیر DJ دی جی (پلیر دستگاه دی جی،پلیر کنترلر و نرم افزار)

4.آشنایی کامل با میکسرهای DJ دی جی (2 کانال،4کانال،آشنایی اولیه با میکسرهای پیشرفته موجود در مراسم و استودیوها….)

5.شناخت با انواع ورودی و خروجی های پلیر و میکسر DJ  دی جی

6.نحوه کار با DISPLAY نرم افزار (GRADE بندی، اعدادLOOP، شناسایی KICK و BASS و نقاط افت و خیز آهنگ و استفاده صحیح از آن در مبحث میکس)

7.سبک شناسی موزیک مربوط به DJ دی جی:

  • DEEP HOUSE (نحوه ی WARM UP )
  • MINIMAL HOUSE
  • TECH HOUSE
  • TRIBALL HOUSE و …
  • (بک گراند سازی و اصول استفاده از سبکها و تلفیق آن ها)

8.شروع کلاس میکس پایه:

  • BEAT MATCHING اولیه و سرضرب گیری و استفاده از CUE
  • کار با هدفون و CROSSFADER
  • مقدمات اصول میکس
  • نحوه ی RECORD گرفتن

9.ارائه نمونه آهنگ و جلسات تمرین به هنرجویان و رفع اشکال بر روی میکس و رکوردهای اولیه

10.آشنایی با افکت های پرکاربرد و نحوه استفاده از آن

11.شروع جلسات پیشرفته:

A.میکس حرفه ای و پیشرفته

  • ترفندهای میکس
  • نحوه میکس با میکسر
  • میکس بدون هدفون
  • استفاده از SYNC در کنترلرها

B.اسکراچ و SCRATCHING

  • آشنایی اولیه با مبحث اسکراچ و موزیک HIP HOP
  • نحوه ی گارد OHLALA گرفتن پشت دستگاه
  • طریقه کاربا TURNTABLE و CROSSFADER در اسکراچ
گلچین ویدیو های ارسالی هنرجو های خصوصی و مجازی DJMD.ir در مورد کیفیت آموزش. اعتماد خریدنی نیست.

هر سوالی داری در قسمت کامنت ها بپرس

??⏬⏬??
4.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمن
یاسمن
1 سال پیش

ببخشید من تازه میخوام یاد بگیرم
بنظرتون برای کل اموزش دی حی شدن چقدر هزینه لازمه
واینکع ۱۶سالمع و دخترم

لیلا
لیلا
2 ماه پیش

سلام من خارج از ایران زندگی میکنم میخواستم بدونم قیمت برای خرید از خارج کشور متغیره یا تفاوتی نداره؟ ممنون

Shortlink: